شرکت صادرات خشکبار و زعفران | طراحی وب
- تاریخ :
- دسته بندی : طراحی سایت
- بـازدید : 41
- نظـرات : 0
- نـویسنده : مدیریت

گروه بندی صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خشکبار به دو گروه آجیلهای خوراکی و میوه های خشک شده تقسیم می شوند. میوه و سبزیجات تازه شرایط نگهداری بسیار سختی دارند برای همین بیشتر این دو گروه هستند که در تجارت بین المللی معامله می شوند. بیشتر خشکبارها به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار می گیرند. یا هم به عنوان مواد اولیه استفاده می شوند. برای مثال کشمش به عنوان ماده اولیه در نانواییهای فانتزی و یا در شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.- در رابطه با آجیل های خشک این خوراکی ها معمولا مغز میوه هایی هستند که از یک پوسته سخت و یک دانه تشکیل شده اند. این دانههای خشک شده که شامل تعدادی دانه بدون پوسته هستند آجیل نامیده می شوند (به عنوان مثال مغز بادام یا بادام زمینی).
- میوه خشک هم همانطور که از اسمشان پیداست میوه هایی هستند که با روشهای مختلف فراوری شده و آب آنها به میزان استانداردی از آنها گرفته میشود. این کار یا به صورت طبیعی و ارگانیک زیر نور آفتاب انجام میشود، و یا اینکه با استفاده از خشک کن های تخصصی یا صنعتی تحت نظارت وزارت بهداشت خشکانده و بسته بندی می شود.

قوانین صادرات خشکبار
قوانینی که در صادرات بیشتر محصولات حاکم است در نظر گرفتن استاندارد کشور مقصد است. بیشتر قوانین صادرات خشکبار مربوط به بسته بندی و اطلاعات در زمینه ی تولید و فرآوری خشکبار صادراتی هستند. کیفیت محصولات و داشتن استاندارد های لازم و ضروری اتحادیه اروپا در بخش مواد غذایی از مهمترین الزامات صادرات به اروپا است.- یکی از قوانین حاکم در زمینه بسته بندی و صادرات خشکبار این است که نام محصول باید به طور کامل بر روی بسته قید شده باشد.
- اگر در تولید و فرآوری خشکبار از مواد افزودنی خاصی استفاده شده باشد، حتما بر روی مشخصات محصولات نام افزودنی نوشته شود. اگر روال فرآوری به صورت طبیعی انجام شده است هم، باز ذکر تمام مراحل لازم است.
- در رابطه با آجیل باید قید شود که محصول بسته بندی با مغز آجیل هست و یا اینکه آجیل با پوست بسته بندی شده است.
- بر روی بسته مشخص شود که خرمای داخل بسته با هسته هست و یا اینکه بدون هسته بسته بندی شده است.
- مشخصات و تاریخ تولید، از اطلاعات مهم محصولات صادراتی محسوب می شود. که باید هم روی بسته بندی محصول و هم روی برچسب محصول بطور کامل درج شود.
- برخی از خشکبارها مثل زرد آلوی خشک(برگه) یا کشمش برای صادر شدن به خارج از کشور باید مجوز داشته باشند. برای داشتن گواهی صادرات این نوع خشکبار دانستن موارد زیر الزامی است.
- در این قوانین باید به درجه رطوبت میوه های خشک شده، میزان خشک بودن آجیل، نوع مواد نگهدارنده استفاده شده در آنها، رتبه کیفیت میوه ها توجه داشته و استانداردهای مطلوب کشور مقصد را در نظر گرفت.
- بادام زمینی از خشکبارهای حساس به شمار می رود. در این خشکبار به دلیل خاصیت مخصوصی که دارد، احتمال وجود مایکوتوکسین ها نسبت به سایر آجیل ها بیشتر است. ماده آفلاتوکسین استفاده شده در این خشکبار در صورت رعایت استانداردهای لازم مشکلی در تولید آجیل بادام زمینی ایجاد نمی کند. در این راستا اروپا قوانین سختی در رابطه با استفاده میزان مجاز آلاینده ها دارد که در صورت آزمایش و عدم رعایت این نکته محصول به کشور باز گردانده می شود.
ویژگی های بسته بندی محصولات صادراتی:
قاعده خاصی برای بسته بندی صادرات خشکبار وجود ندارد. اما چیزی که در حال حاضر در گمرکها ردوبدل می شود این است که میوه خشک با پوست معمولا در جعبه کارتن با آستر پلاستیکی بسته بندی می شوند و آجیل یا خشکبارهای بدون پوست که حالت عمده فروشی دارند معمولا در کیسه های پلاستیکی بو یا کنفی بسته بندی می شوند. اگر هر کدام از این محصولات بسته بندی کیلویی داشته باشند همانطور که در بخش قوانین صادرات به آن اشاره شد، لازم است نام افزونی و مشخصات محصول روی بسته بندی ذکر شده باشد. برخی ازمحصولات نیز می توانند در جعبه های چوبی بسته بندی شوند. استاندارد بسته بندی اروپایی در معاملات معمولا 10 کیلوگرم است.مجوز صادرات خشکبار به خارج از کشور:
صادر کنندههای خشکبار برای اینکه بتوانند بصورت رسمی به تجارت بپردازند باید مجهز به یک سری مجوزها باشند. صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی با آزمایش های مکرر آزمایشگاهی، همراه با استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) می تواند مزایای بزرگی را برای صادرکنندگان خشکبار داشته باشد.از طرفی چون گرایش جهان به سمت زندگی سالم تر است، به نظر می رسد که در صورت توجه مسئولین به این بخش از صادرات، خشکبار میتواند رشد بسیار بالایی داشته باشد. هلند، آلمان، انگلیس و بازارهای اروپای مرکزی و شرقی کشورهایی هستند که کشش زیادی به این خوراکی نشان داده و فرصت های تجاری را برای تأمین کنندگان خشکبار فراهم کرده اند. از میان خشکبار صادر شده از ایران، بخش عمده ای از صادرات خشکبار مربوط به صادرات پسته، صادرات کشمش و صادرات خرما به کشورهای اروپای شرقی بوده است.
ارزش واقعی خشکبار ایرانی
متاسفانه بیشترین صادرات به صورت فله ای و در گونی به اروپا صادر می شود. در این حالت قیمت خشکبار پائین تر از ارزش واقعی آن است. برای مثال پسته از 4.5 تا 8 یورو قیمت گزاری شده است در صورتی که اگر این محصول بصورت شیک با بسته بندی جهانی فرآوری شود، ارزش افزوده ی بالایی تا 20 یورو خواهد داشت.طبیعی بودن میوه های خشک شده، قند پایین و سالم بودن آنها، از عوامل موثر بر گرایش و افزایش مصرف میوه و خشکبار در اروپا بوده است. این فرصت خوبی است که کشورهای تامین کننده می توانند از آن به نفع تجارت کشور خود استفاده کنند.
از طرفی آجیل و میوه های خشک دو گروه مختلف از خشکبار صادراتی هستند که به دلیل شرایط نگهداری راحت و همچنین طول عمر طولانی آنها در مقایسه با میوه و سبزیجات تازه امتیاز بالایی دارند. این نوع تجارت در صورت توجه مسئولین به ساماندهی بسته بندی خود می تواند در زمره بالاترین نرخ درآمد زایی صادرات کشور قرار بگیرد.



