مزون لباس زنانه،مزون لباس عروس، مزون لباس لاکچری رشت
- تاریخ :
- دسته بندی : طراحی سایت / طراحی وبسایت
- بـازدید : 318
- نظـرات : 0
- نـویسنده : مدیریت
مزون در واقع کلمهای فرانسوی است که در لغت به معنی خانه می باشد. اما در فرهنگ فارسی وقتی از این کلمه استفاده میشود منظور خیاطی است که در خانه محصولات خود را ارائه میکند. به طور کلی میتوان معنی کلمه مزون لباس را به این شکل تعریف کرد که مزون مکانی است که افراد میتوانند برای شخصی سازی و رسیدن به لباس مورد نظر خود به آن مراجعه نمایند و لباس های خاص و متفاوتی را تهیه کنند.
مزون خیاطی چیست؟
افراد به هنگام رفتن به مجالس یا مهمانیها تصمیم به تهیه لباسی جدید و مناسب میگیرند وعموما افراد به فروشگاهها و بوتیکها رفته و لباس مناسب مراسم خود را پسندیده و از آنجا تهیه میکنند ولی افرادی نیز وجود دارند که به دلایل مختلف اعم از پیدا نکردن سایز یا طرح دلخواه یا داشتن ایدهای نوین در مد و بر تن کردن خاصترین لباسها از نظر خود فرد به مزون یا همان خیاط خانه مراجعه کرده و لباس خاص خود را به یک خیاط ماهر سفارش میدهند.
در این مطلب به بررسی این موضوع که چرا امروزه بیشتر افراد به مزونها روی آورده اند و تفاوت عمده مزون و فروشگاهها با هم چه میتواند باشد پرداخته ایم.یکی از دلایل معمولی که افراد را به جای مراجعه به بوتیکها به سمت مزونها میکشد این است که خانمها به دلیل نداشتن تناسب اندام مجبور به دوختن یک لباس با سایز متناسب خود و رفتن به مزون می باشند.
اما بسیاری از بانوان که دیدگاه متفاوتی نسبت به عموم افرادی که با آنها معاشرت میکنند دارند و میخواهند این تفاوت در پوشش آنها نیز نمایان شود و به دنبال پوشیدن و داشتن سبک خاص خود در جامعه و بین افراد میگردند و سعی در ایجاد تفاوت با سایر افرادی که با آنها معاشرت دارند، میکنند برای داشتن یک همچین پوششی صد در صد باید به مزون مراجعه نمایند.
تفاوت بین مزون و بوتیک و یا همان فروشگاه :
بوتیک نیز یک کلمه فرانسوی است که در معنی لغت ،به جایی گفته میشود که لباسها و زیورآلات یا کفش و کیف در آنجا به فروش میرسد. ولی مزون از لحاظ فضا، مکان و نحوه ارائه خدمات و همچنین نوع کاری که در بوتیکها و فروشگاهها وجود دارد، بسیار متفاوت می باشد.
از نظر دسترسی این دو بسیار متفاوت هستند به این صورت که فروشگاهها و بوتیکها به راحتی در کل شهر در دسترس افراد بوده و در واقع میتوان گفت در بازار هستند و افرادی که بخواهند لوازم تهیه کنند به راحتی میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند ولی مزونها اکثراً ناشناخته بوده و در مکانهایی هستند که شاید افراد از وجود آنها آگاه نباشند بنابراین برای جبران این موضوع افرادی که وارد کار مزون میشوند باید تبلیغات فراوانی در این باره داشته باشند تا بتوانند کار خود را به نمایش بگذارند و به مردم معرفی نمایند.
همانطور که قبلا توضیح داده شد مزون مکانی برای سفارش و شخصی سازی لباسی است که شما می خواهید و در ذهن دارید. اما در فروشگاهها و بوتیکها لباسها و سایر اجناس مرتبط دارای یک سبک هستند و اکثراً کار متفاوت از دیگری ندارند و یا اگر فردی یک طرح را بپسندد ولی رنگ آن لباس به نظر فرد زیاد جالب نباشد نمیتواند خرید مورد علاقه و نظر خود را داشته باشد.اما چنین محدودیتی در مورد مزونها وجود ندارد. در مزون فرد توانایی سفارش آنچه در ذهن خود و در مورد طرح و رنگ و مدل یک لباس را دارد و میتواند دقیقاً همان را داشته باشد.
مزون چیست ؟
مزون کلمهای فرانسویست و در لغت به معنی خانه است. اما در فرهنگ فارسی وقتی از این کلمه استفاده میشود منظور خیاطی است که در خانه محصولات خود را ارائه میکند. البته امروزه و در ایران کلمه مزون فقط به خیاطی خلاصه نمیشود و کمی با فرهنگ خیاطی فاصله گرفته است.
به طور خلاصه مزون مکانی است که خانم با مراجعه به آنجا میتوانند لباس متناسب با سلیقه و اندازه خود سفارش دهند. شاید بد نباشید بدانید بسیاری از مزون در کنار سفارشیدوزی ، لباس زنانه عمده نیز تولید و در سایت عمدهفروشی سرصبح میفروشند.
خانمها هنگام رفتن به مجلس یا مهمانی تصمیم به تهیه لباس جدید میگیرند وعموما برای اینکار به بوتیکهای مراکز خرید رفته و لباس مناسب مراسم خود را پسندیده و از آنجا میخرند.
ولی بعضی از خانمها به دلایل مختلف اعم از پیدا نکردن سایز یا مدل دلخواهشان یا مد نبودن لباسهای موجود در بازار به مزونها میروند و لباس خود را به یک خیاط ماهر سفارش میدهند. در بسیاری از مزونها دوخت مانتو عمده نیز انجام میشود و عمدهفروشان و پخش کنندگان مانتو برای خرید عمده به این مزونها مراجعه میکنند.
در این مطلب به بررسی این موضوع که چرا امروزه بسیاری از خانمها برای خرید لباس به مزونها میروند و تفاوت مزون و بوتیکها با هم چه میتواند باشد میپردازیم.
مزون چیستمزون چیست
چرا خانمها بجای بوتیک به مزونها میروند
سبک خرید در ایران با بسیاری از کشورها متفاوت است. آرامش و لذت خرید گزینههایی هستند که خانمها بسیار به آن اهمیت میدهند به همین دلیل بسیاری از خانمهای ایرانی برای اینکه در محیطی امن و آرام مدتی را سپری کنند ترجیح میدهند به مزون ها مراجعه کنند.
خانمها در مزون براحتی میتوانند هر لباسی که دوست دارند پرو کنند بدون اینکه نگران امنیت و آرامش خود باشند ، همچنین خرید در مزون هیجان و لذت بیشتری نسبت به بوتیک و فروشگاههای مراکز خرید دارد.
علاوه بر اینکه لذت خرید در مزونها بیشتر است امکان سفارشیسازی لباس نیز وجود دارد. یعنی اگر به هر دلیلی امکان تهیه لباس با سایز مناسب وجود نداشت میتوان درخواست دوخت لباس در سایز مورد نظر داد.
تفاوت مزون و بوتیک
همانند کلمه مزون، بوتیک نیز یک کلمه فرانسوی است و در معنی به جایی گفته میشود که لباس مانند شومیز، مانتو، شلوار و… در آنجا به فروش میرسد. ولی مزون از لحاظ فضا، مکان و نحوه ارائه خدمات و همچنین نوع کاری که در بوتیکها و فروشگاهها میشود بسیار متفاوت است.
یکی از تفاوت مزون و بوتیک اینست که از نظر دسترسی این دو بسیار متفاوت هستند، به این صورت که فروشگاهها و بوتیکها به راحتی در کل شهر در دسترس هستند و هرجا که خرید و فروشی انجام شود آنجا هستند و افرادی که بخواهند لوازم تهیه کنند به راحتی میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
مزونمزون
مزونها در مکان خاصی نیستند بلکه اکثر آنها در محلهای متفاوتی حضور دارند، مکانهایی مانند دفاتر اداری ، یا آپارتمان و خانه جز مکانهاییست که مزونها در آنجا مشغول به کار هستند به همین دلیل کسانی که وارد کار مزون میشوند باید تبلیغات فراوانی در این باره انجام دهند تا بتوانند کار خود را به نمایش بگذارند و به مردم معرفی کنند.
همانطور که قبلا توضیح داده شد مزون مکانی برای سفارش و شخصی سازی لباسی است که شما میخواهید و در ذهن دارید. اما در فروشگاهها و بوتیکها لباسها و سایر اجناس مرتبط دارای یک سبک میباشند و اکثرا کار متفاوت از دیگری ندارند و یا اگر فردی یک طرح را بپسندد ولی رنگ آن لباس به نظر فرد زیاد جالب نباشد نمیتواند خرید مورد علاقه و نظر خود را داشته باشد.
اما چنین محدودیتی در مورد مزونها صحت ندارد. در مزون فرد توانایی سفارش آنچه در ذهن خود و در مورد طرح و رنگ و مدل یک لباس را دارد و میتواند دقیقاً همان را داشته باشد.
مزون و شبکههای اجتماعی
همانطور که گفته شد ، مزونها در مکانهای متفاوتی مستقر هستند و دسترسی به آنها نسب به بوتیک و فروشگاههای کمی سختتر است. شاید شما با مراجعه به یک مرکز خرید به صدها بوتیک و مغازه دسترسی داشته باشید ولی مزونها هر کدام در یکجای شهر حضور دارند.
امروز به دلیل هزینههای گزاف مزونداری مثل هزینه اجازه و دکوراسیون ، بسیاری از مزونها ترجیح میدهند در یک دفتر کوچکتر کار خود را شروع کنند و در عوض لباسهایشان را از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی بفروشند.
مزونها با عکاسی از محصولاتشان آنها را در معرض دید هزاران مشتری میگذارند و مشتری از مراجعه حضوری به محل مزون راحت کردهاند. خیلی از آنها اگر قصد عمدهفروشی داشته باشند، محصولاتشان را در سایت عمده فروشی سرصبح درج میکنند و خریداران از هر جای ایران براحتی به لباسهای آنها دسترسی دارند.
مزون یا بوتیک؟!
ما برای خرید لباسها، کیف، کفش، عطر و خیلی از چیزهای دیگری که نیازمند هستیم، به سمت مزونها، بوتیکها، فروشگاهای لباس و همچنین فروشگاهای اینترنتی هجوم میبریم. اما در واقع تعاریف بوتیک و مزون چیست.
مزون و بوتیک، هر دو کلمهای فرانسوی هستند ولی با معانی متفاوت. مزون به معنی خانه و بوتیک به معنی مکان! اما چه مکانی؟ مکانی که لباس، کیف، کفش و زیور آلات در آنجا به فروش میرسد. اما خوب پس با این تعاریف مزون دقیقا چیست؟ و چه تفاوتهایی با بوتیک دارد؟
مزون چیست
در فرهنگ فارسی وقتی از کلمهی مزون استفاده میشود، معمولا به معنای خانهی خیاطی است که فرد خیاط محصولات خود را آنجا به فروش میرساند. پس به عبارتی سادهتر مکانی است که افراد میتوانند برای تهیهی لباسهای مورد نظر خود به آنجا مراجعه کرده و لباس خود را تهیه کنند. البته شایان ذکر است که مزون جنبهی شخصی سازی دارد مانند مزون لباسهای عروس و یا مزون لباسهای مجلسی یا مزون خیاطی و امثال این موارد.
تفاوت مزون و بوتیک چیست؟
حال که تعاریف هر دو را متوجه شدید، به بررسی تفاوتهای هر یک از این آنها خواهیم پرداخت.
همانطور که گفتم، مزون مکانی است که همچون بوتیک در آن لباس و محصولات مد و فشن مانند کیف، کفش و دیگر محصولات فروخته میشود ولی نحوهی ارائهی خدمات و فضای آن با بوتیک فرق میکند. علت چیست؟ زیرا همانطور که اشاره کردم، مزون مکانی یا خانهای است که در آن فرد خیاط محصولات خودش را به فروش میرساند اما در بوتیک لباسها و کلیهی محصولات به صورت آماده فروخته میشود.
شاید سوالی که ذهن خیلی از ما را درگیر کرده باشد، این است که چرا اکثر زنان و دختران تمایل دارند که به سمت مزون بروند؟ علت این امر میتواند آن باشد که بسیاری از زنان به دلیل نداشن تناسب اندام و برای پیدا کردن لباس مخصوص خود، به مزونها مراجعه میکنند بدین منظور که هم لباس مورد علاقه و متناسب خود را پیدا کنند و هم با حضور فرد خیاط میتوانند از آن مشورت بگیرند و در انتخاب لباس خود بهتر عمل کنند.
از دیگر تفاوتهای اساسی بین بوتیکها و فروشگاههای با مزونها میتوان به تعداد آنها و آگاهی مردم از آنها اشاره داشت. معمولا تعداد بوتیکها و فروشگاههای لباس نسبت به مزونها بیشتر هستند و همچنین در کل شهر میتوان به راحتی آنها را پیدا کرد اما مزونها فقط در مکانهایی حضور دارند که تعداد کمی از مردم از آن آگاهی دارند.
نکتهی دیگری که در خصوص با مزونها وجود دارد آن هم این است که شخصی که بخواهد به صنعت مزون ورود کند، به دلیل عدم آگاهی و یا پایین بودن آگاهی مردم، باید تبلیغات بسیار زیادی در این راستا انجام دهد.
در بوتیکها و فروشگاههای لباس معمولا از یک سبک و طرح از لباسها را میتوان دید و تهیه کرد و چنان چه که به دنبال لباس مورد علاقهی خود باشید و یا لباسی را پسندیده و رنگ آن را دوست نداشته باشید، رنگ لباسی به دلتان بنشیند اما آن مدل را مناسب خود ندانید، شاید نتوانید آن طوری که باید خرید رضایت بخشی را انجام دهید. ولی در مزونها این امکان برای شما وجود دارد تا لباسی را که مناسب شما با طرح و رنگ و مدل دلخواهتان است را داشته باشید و از این حیث مزونها نسبت به بوتیکها و فروشگاههای لباس برتری دارند.
چه نوع محصولاتی در مزونها به فروش میرسد؟
بیشتر محصولات مزونها مربوط به زنان و دختران میباشد مانند کیف، کفش، زیور آلات، مانتو، پالتو و بسیاری از موارد دیگر که با توجه به فصلهای سال تعیین میشود. برای مثال باتوجه به فصل سرما لباسهای بافتنی و پلیورها و مانتوهای بافت نیز از مشتریان بیشتری برخوردار هستند تا تی شرتهای آستین کوتاه. شما میتوانید انواع تی شرتهای فصلی، پیراهنها و شالها را در مزونها پیدا کنید.
آقایان میتوانند برای تهیهی کت و شلوارهای فصلی، پالتوهای رسمی و اسپورت، كیف و كفشهای مخصوص هر فصل را از مزونها خریداری کنند.
چگونه مجوز تاسیس مزون را کسب کنیم؟
شما میبایست به بنیاد ملی مد و لباس ایرانی-اسلامی و اتحادیههای صنف پوشاک در استان محل اقامت مراجعه نمایید و پس از تهیهی مدارک مورد نیاز و احراز هویت و صلاحیت، مراحل قانونی ثبت مزون و دریافت مجوز رسمی به منظور دریافت تسهیلات قانونی مادی و معنوی را دنبال کنند.
موفقیت و شناساندن مزون به مردم
همانطور که گفتم، شخصی که بخواهد در صنعت مزون حضور داشته باشد باید تبلیغات زیادی انجام دهد، اما برای کسب موفقیت و شناساندن آن به مردم و پیدا کردن مشتریان خود باید چند نکته را در نظر گرفت.
شما با توجه به کسب و کاری که دارید، حتما باید در پلتفرمهای مجازی همچون اینستاگرام حضور داشته باشید تا بتوانید با تولید محتوا هم محصولات خود را به مشتریان نشان داده و هم برند خود را در ذهن مردم تثبیت کنید و هم این که بتوانید بازار هدف خود را پیدا کنید و تبلیغات خلاقانهای را انجام بدهید. همچنین اختصاص دادن وقت مشتری به طراح به منظور طراحی لباس از دیگر مواردی است که به جذب مشتریانتان میتواند کمک کند.
مزون خیاطی چیست؟
افراد به هنگام رفتن به مجالس یا مهمانیها تصمیم به تهیه لباسی جدید و مناسب میگیرند وعموما افراد به فروشگاهها و بوتیکها رفته و لباس مناسب مراسم خود را پسندیده و از آنجا تهیه میکنند ولی افرادی نیز وجود دارند که به دلایل مختلف اعم از پیدا نکردن سایز یا طرح دلخواه یا داشتن ایدهای نوین در مد و بر تن کردن خاصترین لباسها از نظر خود فرد به مزون یا همان خیاط خانه مراجعه کرده و لباس خاص خود را به یک خیاط ماهر سفارش میدهند.
در این مطلب به بررسی این موضوع که چرا امروزه بیشتر افراد به مزونها روی آورده اند و تفاوت عمده مزون و فروشگاهها با هم چه میتواند باشد پرداخته ایم.یکی از دلایل معمولی که افراد را به جای مراجعه به بوتیکها به سمت مزونها میکشد این است که خانمها به دلیل نداشتن تناسب اندام مجبور به دوختن یک لباس با سایز متناسب خود و رفتن به مزون می باشند.
اما بسیاری از بانوان که دیدگاه متفاوتی نسبت به عموم افرادی که با آنها معاشرت میکنند دارند و میخواهند این تفاوت در پوشش آنها نیز نمایان شود و به دنبال پوشیدن و داشتن سبک خاص خود در جامعه و بین افراد میگردند و سعی در ایجاد تفاوت با سایر افرادی که با آنها معاشرت دارند، میکنند برای داشتن یک همچین پوششی صد در صد باید به مزون مراجعه نمایند.
تفاوت بین مزون و بوتیک و یا همان فروشگاه :
بوتیک نیز یک کلمه فرانسوی است که در معنی لغت ،به جایی گفته میشود که لباسها و زیورآلات یا کفش و کیف در آنجا به فروش میرسد. ولی مزون از لحاظ فضا، مکان و نحوه ارائه خدمات و همچنین نوع کاری که در بوتیکها و فروشگاهها وجود دارد، بسیار متفاوت می باشد.
از نظر دسترسی این دو بسیار متفاوت هستند به این صورت که فروشگاهها و بوتیکها به راحتی در کل شهر در دسترس افراد بوده و در واقع میتوان گفت در بازار هستند و افرادی که بخواهند لوازم تهیه کنند به راحتی میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند ولی مزونها اکثراً ناشناخته بوده و در مکانهایی هستند که شاید افراد از وجود آنها آگاه نباشند بنابراین برای جبران این موضوع افرادی که وارد کار مزون میشوند باید تبلیغات فراوانی در این باره داشته باشند تا بتوانند کار خود را به نمایش بگذارند و به مردم معرفی نمایند.
همانطور که قبلا توضیح داده شد مزون مکانی برای سفارش و شخصی سازی لباسی است که شما می خواهید و در ذهن دارید. اما در فروشگاهها و بوتیکها لباسها و سایر اجناس مرتبط دارای یک سبک هستند و اکثراً کار متفاوت از دیگری ندارند و یا اگر فردی یک طرح را بپسندد ولی رنگ آن لباس به نظر فرد زیاد جالب نباشد نمیتواند خرید مورد علاقه و نظر خود را داشته باشد.اما چنین محدودیتی در مورد مزونها وجود ندارد. در مزون فرد توانایی سفارش آنچه در ذهن خود و در مورد طرح و رنگ و مدل یک لباس را دارد و میتواند دقیقاً همان را داشته باشد.
مزون چیست ؟
مزون کلمهای فرانسویست و در لغت به معنی خانه است. اما در فرهنگ فارسی وقتی از این کلمه استفاده میشود منظور خیاطی است که در خانه محصولات خود را ارائه میکند. البته امروزه و در ایران کلمه مزون فقط به خیاطی خلاصه نمیشود و کمی با فرهنگ خیاطی فاصله گرفته است.
به طور خلاصه مزون مکانی است که خانم با مراجعه به آنجا میتوانند لباس متناسب با سلیقه و اندازه خود سفارش دهند. شاید بد نباشید بدانید بسیاری از مزون در کنار سفارشیدوزی ، لباس زنانه عمده نیز تولید و در سایت عمدهفروشی سرصبح میفروشند.
خانمها هنگام رفتن به مجلس یا مهمانی تصمیم به تهیه لباس جدید میگیرند وعموما برای اینکار به بوتیکهای مراکز خرید رفته و لباس مناسب مراسم خود را پسندیده و از آنجا میخرند.
ولی بعضی از خانمها به دلایل مختلف اعم از پیدا نکردن سایز یا مدل دلخواهشان یا مد نبودن لباسهای موجود در بازار به مزونها میروند و لباس خود را به یک خیاط ماهر سفارش میدهند. در بسیاری از مزونها دوخت مانتو عمده نیز انجام میشود و عمدهفروشان و پخش کنندگان مانتو برای خرید عمده به این مزونها مراجعه میکنند.
در این مطلب به بررسی این موضوع که چرا امروزه بسیاری از خانمها برای خرید لباس به مزونها میروند و تفاوت مزون و بوتیکها با هم چه میتواند باشد میپردازیم.
مزون چیستمزون چیست
چرا خانمها بجای بوتیک به مزونها میروند
سبک خرید در ایران با بسیاری از کشورها متفاوت است. آرامش و لذت خرید گزینههایی هستند که خانمها بسیار به آن اهمیت میدهند به همین دلیل بسیاری از خانمهای ایرانی برای اینکه در محیطی امن و آرام مدتی را سپری کنند ترجیح میدهند به مزون ها مراجعه کنند.
خانمها در مزون براحتی میتوانند هر لباسی که دوست دارند پرو کنند بدون اینکه نگران امنیت و آرامش خود باشند ، همچنین خرید در مزون هیجان و لذت بیشتری نسبت به بوتیک و فروشگاههای مراکز خرید دارد.
علاوه بر اینکه لذت خرید در مزونها بیشتر است امکان سفارشیسازی لباس نیز وجود دارد. یعنی اگر به هر دلیلی امکان تهیه لباس با سایز مناسب وجود نداشت میتوان درخواست دوخت لباس در سایز مورد نظر داد.
تفاوت مزون و بوتیک
همانند کلمه مزون، بوتیک نیز یک کلمه فرانسوی است و در معنی به جایی گفته میشود که لباس مانند شومیز، مانتو، شلوار و… در آنجا به فروش میرسد. ولی مزون از لحاظ فضا، مکان و نحوه ارائه خدمات و همچنین نوع کاری که در بوتیکها و فروشگاهها میشود بسیار متفاوت است.
یکی از تفاوت مزون و بوتیک اینست که از نظر دسترسی این دو بسیار متفاوت هستند، به این صورت که فروشگاهها و بوتیکها به راحتی در کل شهر در دسترس هستند و هرجا که خرید و فروشی انجام شود آنجا هستند و افرادی که بخواهند لوازم تهیه کنند به راحتی میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
مزونمزون
مزونها در مکان خاصی نیستند بلکه اکثر آنها در محلهای متفاوتی حضور دارند، مکانهایی مانند دفاتر اداری ، یا آپارتمان و خانه جز مکانهاییست که مزونها در آنجا مشغول به کار هستند به همین دلیل کسانی که وارد کار مزون میشوند باید تبلیغات فراوانی در این باره انجام دهند تا بتوانند کار خود را به نمایش بگذارند و به مردم معرفی کنند.
همانطور که قبلا توضیح داده شد مزون مکانی برای سفارش و شخصی سازی لباسی است که شما میخواهید و در ذهن دارید. اما در فروشگاهها و بوتیکها لباسها و سایر اجناس مرتبط دارای یک سبک میباشند و اکثرا کار متفاوت از دیگری ندارند و یا اگر فردی یک طرح را بپسندد ولی رنگ آن لباس به نظر فرد زیاد جالب نباشد نمیتواند خرید مورد علاقه و نظر خود را داشته باشد.
اما چنین محدودیتی در مورد مزونها صحت ندارد. در مزون فرد توانایی سفارش آنچه در ذهن خود و در مورد طرح و رنگ و مدل یک لباس را دارد و میتواند دقیقاً همان را داشته باشد.
مزون و شبکههای اجتماعی
همانطور که گفته شد ، مزونها در مکانهای متفاوتی مستقر هستند و دسترسی به آنها نسب به بوتیک و فروشگاههای کمی سختتر است. شاید شما با مراجعه به یک مرکز خرید به صدها بوتیک و مغازه دسترسی داشته باشید ولی مزونها هر کدام در یکجای شهر حضور دارند.
امروز به دلیل هزینههای گزاف مزونداری مثل هزینه اجازه و دکوراسیون ، بسیاری از مزونها ترجیح میدهند در یک دفتر کوچکتر کار خود را شروع کنند و در عوض لباسهایشان را از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی بفروشند.
مزونها با عکاسی از محصولاتشان آنها را در معرض دید هزاران مشتری میگذارند و مشتری از مراجعه حضوری به محل مزون راحت کردهاند. خیلی از آنها اگر قصد عمدهفروشی داشته باشند، محصولاتشان را در سایت عمده فروشی سرصبح درج میکنند و خریداران از هر جای ایران براحتی به لباسهای آنها دسترسی دارند.
مزون یا بوتیک؟!
ما برای خرید لباسها، کیف، کفش، عطر و خیلی از چیزهای دیگری که نیازمند هستیم، به سمت مزونها، بوتیکها، فروشگاهای لباس و همچنین فروشگاهای اینترنتی هجوم میبریم. اما در واقع تعاریف بوتیک و مزون چیست.
مزون و بوتیک، هر دو کلمهای فرانسوی هستند ولی با معانی متفاوت. مزون به معنی خانه و بوتیک به معنی مکان! اما چه مکانی؟ مکانی که لباس، کیف، کفش و زیور آلات در آنجا به فروش میرسد. اما خوب پس با این تعاریف مزون دقیقا چیست؟ و چه تفاوتهایی با بوتیک دارد؟
مزون چیست
در فرهنگ فارسی وقتی از کلمهی مزون استفاده میشود، معمولا به معنای خانهی خیاطی است که فرد خیاط محصولات خود را آنجا به فروش میرساند. پس به عبارتی سادهتر مکانی است که افراد میتوانند برای تهیهی لباسهای مورد نظر خود به آنجا مراجعه کرده و لباس خود را تهیه کنند. البته شایان ذکر است که مزون جنبهی شخصی سازی دارد مانند مزون لباسهای عروس و یا مزون لباسهای مجلسی یا مزون خیاطی و امثال این موارد.
تفاوت مزون و بوتیک چیست؟
حال که تعاریف هر دو را متوجه شدید، به بررسی تفاوتهای هر یک از این آنها خواهیم پرداخت.
همانطور که گفتم، مزون مکانی است که همچون بوتیک در آن لباس و محصولات مد و فشن مانند کیف، کفش و دیگر محصولات فروخته میشود ولی نحوهی ارائهی خدمات و فضای آن با بوتیک فرق میکند. علت چیست؟ زیرا همانطور که اشاره کردم، مزون مکانی یا خانهای است که در آن فرد خیاط محصولات خودش را به فروش میرساند اما در بوتیک لباسها و کلیهی محصولات به صورت آماده فروخته میشود.
شاید سوالی که ذهن خیلی از ما را درگیر کرده باشد، این است که چرا اکثر زنان و دختران تمایل دارند که به سمت مزون بروند؟ علت این امر میتواند آن باشد که بسیاری از زنان به دلیل نداشن تناسب اندام و برای پیدا کردن لباس مخصوص خود، به مزونها مراجعه میکنند بدین منظور که هم لباس مورد علاقه و متناسب خود را پیدا کنند و هم با حضور فرد خیاط میتوانند از آن مشورت بگیرند و در انتخاب لباس خود بهتر عمل کنند.
از دیگر تفاوتهای اساسی بین بوتیکها و فروشگاههای با مزونها میتوان به تعداد آنها و آگاهی مردم از آنها اشاره داشت. معمولا تعداد بوتیکها و فروشگاههای لباس نسبت به مزونها بیشتر هستند و همچنین در کل شهر میتوان به راحتی آنها را پیدا کرد اما مزونها فقط در مکانهایی حضور دارند که تعداد کمی از مردم از آن آگاهی دارند.
نکتهی دیگری که در خصوص با مزونها وجود دارد آن هم این است که شخصی که بخواهد به صنعت مزون ورود کند، به دلیل عدم آگاهی و یا پایین بودن آگاهی مردم، باید تبلیغات بسیار زیادی در این راستا انجام دهد.
در بوتیکها و فروشگاههای لباس معمولا از یک سبک و طرح از لباسها را میتوان دید و تهیه کرد و چنان چه که به دنبال لباس مورد علاقهی خود باشید و یا لباسی را پسندیده و رنگ آن را دوست نداشته باشید، رنگ لباسی به دلتان بنشیند اما آن مدل را مناسب خود ندانید، شاید نتوانید آن طوری که باید خرید رضایت بخشی را انجام دهید. ولی در مزونها این امکان برای شما وجود دارد تا لباسی را که مناسب شما با طرح و رنگ و مدل دلخواهتان است را داشته باشید و از این حیث مزونها نسبت به بوتیکها و فروشگاههای لباس برتری دارند.
چه نوع محصولاتی در مزونها به فروش میرسد؟
بیشتر محصولات مزونها مربوط به زنان و دختران میباشد مانند کیف، کفش، زیور آلات، مانتو، پالتو و بسیاری از موارد دیگر که با توجه به فصلهای سال تعیین میشود. برای مثال باتوجه به فصل سرما لباسهای بافتنی و پلیورها و مانتوهای بافت نیز از مشتریان بیشتری برخوردار هستند تا تی شرتهای آستین کوتاه. شما میتوانید انواع تی شرتهای فصلی، پیراهنها و شالها را در مزونها پیدا کنید.
آقایان میتوانند برای تهیهی کت و شلوارهای فصلی، پالتوهای رسمی و اسپورت، كیف و كفشهای مخصوص هر فصل را از مزونها خریداری کنند.
چگونه مجوز تاسیس مزون را کسب کنیم؟
شما میبایست به بنیاد ملی مد و لباس ایرانی-اسلامی و اتحادیههای صنف پوشاک در استان محل اقامت مراجعه نمایید و پس از تهیهی مدارک مورد نیاز و احراز هویت و صلاحیت، مراحل قانونی ثبت مزون و دریافت مجوز رسمی به منظور دریافت تسهیلات قانونی مادی و معنوی را دنبال کنند.
موفقیت و شناساندن مزون به مردم
همانطور که گفتم، شخصی که بخواهد در صنعت مزون حضور داشته باشد باید تبلیغات زیادی انجام دهد، اما برای کسب موفقیت و شناساندن آن به مردم و پیدا کردن مشتریان خود باید چند نکته را در نظر گرفت.
شما با توجه به کسب و کاری که دارید، حتما باید در پلتفرمهای مجازی همچون اینستاگرام حضور داشته باشید تا بتوانید با تولید محتوا هم محصولات خود را به مشتریان نشان داده و هم برند خود را در ذهن مردم تثبیت کنید و هم این که بتوانید بازار هدف خود را پیدا کنید و تبلیغات خلاقانهای را انجام بدهید. همچنین اختصاص دادن وقت مشتری به طراح به منظور طراحی لباس از دیگر مواردی است که به جذب مشتریانتان میتواند کمک کند.