طراحی سایت پزشکی برای پزشکان





همه آنچه می‌خواهید درباره طراحی یک سایت خوب برای دکترها بدانید

ما تاکنون سایت بیش از ۱۰۰۰ پزشک را بررسی کرده‌ایم و از دل آن‌ها نکات جالبی را درباره خوب و بد طراحی سایت پزشکان متوجه شده‌ایم. در این مطلب تلاش کرده‌ایم نتیجه این تجربه چندساله را با شما در میان بگذاریم.
اما قبل از اینکه درباره زیروبم و تکنیک‌های طراحی سایت پزشکان بنویسیم بهتر است یک فلش‌بک به گذشته‌ای نه‌چندان دور بزنیم. به روزگار پیش از دنیای وب، به زمانی که کسانی که دنبال یک دکتر خوب می‌گشتند چند راهکار بیشتر نداشتند:

یا در مهمانی‌ها و دورهمی نیازشان را مطرح می‌کردند و یا تلفن را برمی‌داشتند و به آشنایانی که معمولا اطلاعات پزشکی و ارتباطات درمانی خوبی داشتند تماس می‌گرفتند تا یک دکتر خوب به آن‌ها معرفی کنند. جالب اینکه اغلب هم نتیجه می‌گرفتند. معمولا در راه رسیدن به یک دکتر خوب سوالات اینگونه مطرح می‌شدند:

    دنبال یک دکتر خوب برای مادرم می‌گردم کسی را سراغ دارید؟
    برای عمل چشم خواهرم یک متخصص چشم سراغ ندارید؟
    داروهایی که دکتر قبلی‌ام برای زخم معده من داده اثری نداشتند کسی یک دکتر خوب معده و گوارش می‌شناسد به من معرفی کند؟
    دندانپزشکت کیست؟ کارش خوب است؟ می توانی ازش برای من یک وقت بگیری؟
    دنبال ارتوپدی هستم که تخصص اصلی‌اش دست باشد!
    …

اگرچه هنوز این روش‌ها کارایی دارند اما در دنیای وب و در دنیایی که همه موبایل به دست شده‌اند و یا روزی چند ساعت پشت کامپیوتر و لپ‌تاپ‌شان نشسته‌اند در آینده نزدیک این طراحی سایت پزشکان است که پاسخ نهایی این سوالات را می‌دهد! اصول و نکاتی که طراحی سایت پزشکان رعایت کرده یا نکرده‌اند افراد را هدایت می‌کنند که تصمیم نهایی‌شان را بگیرند.

از این رو یکی از دغدغه‌های کلیدی دکترهای این روزگار این است که طراحی سایت پزشکان باید چه نکاتی را رعایت کند تا بیماران بهتر و درست‌تر بتوانند به آن‌ها مراجعه نکنند.

به عبارتی طراحی سایت پزشکان اگر درست انجام شده باشد هم افراد به پزشک اشتباهی مراجعه نخواهند کرد و هم پزشکان بیماران بیشتر و مرتبط‌تری را روزانه ویزیت می‌کنند.
مهم‌ترین اصول طراحی سایت پزشکان

اگر شما یک پزشک هستید و به فکر افتاده‌اید تا یک سایت جدید برای خودتان یا درمانگاه و کلینیک خود راه بیندازید و یا اینکه دکتری هستید که می‌خواهید سایت قبلی خود را به روز کنید و تغییراتی در آن بدهید یا مدیر بازاریابی یا مشاور یک پزشک در امر جذب بیمار هستید؛ بهتر است قبل از هر تصمیمی بدانید که مهم‌ ترین اصول طراحی سایت یک پزشک شامل چه چیزهایی می‌شود.
طراحی سایت پزشکان باید مبتنی بر ارائه اطلاعات باشد

مهم ترین ویژگی یک سایت خوب برای یک دکتر این است که طراحی سایت، فرد بازدیدکننده را سردرگم نکند و اطلاعات آن خیلی زود روشن کند که دکتر چه تخصصی دارد و چه خدماتی به بیماران و مراجعه‌کنندگان خود ارائه می‌دهد.

اگر شما یک بیمار با هزار گرفتاری باشید که وارد سایت یک دکتر شده باشید و بعد از ۱ دقیقه بالا و پایین کردن صفحه و چند کلیک متوجه نشوید که تخصص اصلی این دکتر و شهرت و اعتبارش به خاطر چه درمان‌هایی است یا اینکه دکتر چه روزهایی و از چه ساعت‌هایی و در کجاها ویزیت می‌کند، فورا سایت را ترک می‌کنید!

پس در طراحی سایت برای یک دکتر باید خود را به جای مراجعه‌کننده گذاشت و هم استرس و هم عجله او را درک کرد. از این رو طراحی سایت پزشکان باید مبتنی بر ارائه حداکثر اطلاعات به ساده‌ترین و کم‌دردسرترین شیوه ممکن باشد.

اولین توصیه خیلی مهم برای طراحی سایت پزشکان

یکی از بزرگترین مشکلات وب‌سایت‌های پزشکان ایرانی این است که شما حتی بعد از اینکه کلی از اطلاعات آن‌ها را هم مطالعه کردید و مطمئن شدید که با یک پزشک خوب طرف هستید اما باز متوجه نمی‌شوید که آیا این پزشک مناسب درمان بیماری و عارضه‌ای که شما دارید هست یا خیر.
نمونه‌ای از ارائه انواع خدمات در یک سایت دندانپزشکی

از همین رو یکی از کارهای شجاعانه‌ای که در طراحی سایت پزشکان باید لحاظ کرد این است که یک لیست داشته باشید از شرایطی که اگر بیمار آن‌ها را داشت به شما مراجعه کند و یک لیست هم از نشانه‌ها و شرایطی که اگر بیمار آن‌ها را داشت به شما مراجعه نکند. چنین لیستی به برند پزشکی شما به عنوان کسی که برای وقت و هزینه دیگران ارزش قائلید کمک شایانی خواهد کرد.
محتوای مناسب برای طراحی سایت پزشکان

فراموش نکنید اطلاعات تماس، آدرس، سابقه و افتخارات و دستاوردهای پزشکی و خدمات و دستگاه‌ها و امکانات مطب چیزی است که بسیاری از بیماران در بدو ورود به سایت به دنبال آن می‌گردند. اما بیش از این اطلاعات سایت شما به محتواهای متنوعی نیاز دارد تا کسی که وارد آن شده بتواند هم از آن‌ها یاد بگیرد و هم در نهایت تصمیم درستی درمورد بیماری‌اش و انتخاب پزشک بتواند بگیرد.

ارائه مدارک تحصیلی و افتخارات یک پزشک در سایتش

محتوای خوب از متن و عکس و فیلم و طرح و… انواع زیادی دارد و برای تولید آن‌ها و انتخاب موضوعاتشان هم راهکارها و استراتژی‌های مختلفی می‌توانید تعریف کنید.
نقش وبلاگ و استراتژی محتوا در طراحی سایت پزشکان

طراحی سایت پزشکان بدون داشتن یک وبلاگ پرمحتوا که مطالب متنوعی درباره درمان‌های مختلفی که دکتر ارائه می‌دهد چندان تاثیرگذار نخواهد بود. استراتژی محتوای پزشکی یعنی اینکه شما بدانید قرار است چه مطالبی یا چه فرمتی و چه زمانی روی سایت‌تان قرار بگیرد. چه کسی و با چه ادبیاتی باید آن‌ها را تولید کند؟ مطالب چقدر تخصصی باشند و چقدر عمومی؟ و…

وبلاگ نقش مهمی در رشد سایت‌ها از نظر رتبه گوگل دارد و از طرف دیگر مطالب آموزشی و توصیفی سایت پزشکان می‌تواند به بیمار کمک کند تا بیماری یا عارضه خود را زودتر و بهتر در میان تخصص‌های دکتر پیدا کند.
اگر مطالب بلاگ بیشتر از اینکه از منابع پزشکی و از اینترنت جمع‌آوری شده باشند بخشی از تجربه‌های خود دکتر باشند در جلب اعتماد مراجعه‌کنندگان کمک بیشتری خواهند کرد.

اگر بخواهید سایت شما در موتورهای جستجو از جمله گوگل به خوبی نمایش داده شود باید یک استراتژی محتوای جامع برای سایت خود طراحی کنید و از کمک متخصصان تولید و سئوی محتوا بهره بگیرید.
نقش سوالات پرتکرار در طراحی سایت پزشکان

یکی از مهم‌ترین محتواها و یا اطلاعات قابل‌ارائه در سایت یک پزشک داشتن لیستی از سوالات پرتکرار مربوط به حوزه تخصص و مهارت‌های دکتر است. برای مثال کسی چند نمونه از سوالات پرتکرار برای یک پزشک ارتوپد:

    آیا دکتر دفترچه بیمه تامین اجتماعی قبول می‌کند؟
    دکتر چه بیمه‌هایی را قبول می‌کند؟
    آیا دکتر دستی که کج جوش خورده را درمان می‌کند؟
    هزینه عمل تعویض مفصل زانو چقدر می‌شود؟
    آیا در نزدیکی مطب دکتر پارکینگ وجود دارد؟
    مراحل مختلف جراحی تاندون پا چیست و دوره نقاهت آن چقدر طول می‌کشد؟
    آیا دکتر جراحی ستون فقرات هم انجام می‌دهد؟
    …

در واقع سوالات پرتکرار همان سوالاتی است که مراجعه‌کننده در مطب یا از دکتر یا از منشی او می‌پرسد و یا در مهمانی‌ها از کسی که به دکتر مراجعه کرده خواهد پرسید. پس بهتر است وب‌سایت شما هم به این سوالات پاسخ دهد. داشتن یک لیست ۲۰ تا ۵۰ سوالی می‌تواند یک بخش (F&Q) اصولی در سایت شما ایجاد کند.

این سوالات و پاسخ‌های آن‌ها هم به مراجعه‌کننده کمک خواهد کرد تا با ابهامات کمتری به پزشک مراجعه کند و هم نشان‌دهنده تسلط پزشک به دغدغه‌های بیماران و سوالات و ابهامات احتمالی آن‌هاست؛ و البته نشانه‌ای از دانش تخصصی او.

ارائه سوالات پرتکرار پزشکی مرتبط با زبانی ساده و روان و به دور از ادبیات کتاب‌های پزشکی نقش زیادی در رونق وب‌سایت یک دکتر خواهد داشت.
نقش عکس در طراحی سایت پزشکان

استفاده از عکس‌ها و طرح‌های زیبا، مخاطب‌پسند و مرتبط در طراحی سایت پزشکان نقشی کلیدی دارد. یکی از بهترین راهکارها وقتی که به فکر طراحی سایت پزشک هستید این است که از قبل برای تولید عکس از مطب یا کلینیک یک برنامه مشخص طراحی کنید و در هنگام طراحی سایت از این عکس‌های اورژینال استفاده کنید.

استفاده از عکس‌های تولیدی و همچنین طراحی عکس‌های خلاقانه در سایت یک جراح پلاستیک و زیبایی

هرچقدر هم که از گوگل عکس‌های خوشگل پیدا کنید باز تاثیری که یک عکس از خود دکتر در حین ویزیت یک بیمار یا کار با یک دستگاه پزشکی روی مخاطب دارد چیز دیگری است. و البته خیلی مهم است که یکبار برای همیشه قبول کنید که استِتوسکوپ بزرگی که تمام صفحه سایت شما را پر کرده، عکس خوبی نیست!
نقش ویدئو در طراحی سایت پزشکان

با افزایش سرعت اینترنت در ایران، مانند بسیاری از کاربران اینترنت در دنیا، این روزها ویدئو نقش مهمی در گشت‌وگذار اینترنتی آن‌ها بازی می‌کند. همین امر هم باعث شده تا در طراحی سایت پزشکان ویدئو به یک متغیر کلیدی تبدیل شود.

ویدئوهای حرفه‌ای از فضای مطب، فضای پذیرش، بخش‌های مختلف و دستگاه‌های مورد استفاده در مطب باعث می‌شود که بیمار با شناخت دقیق‌تر و واقعی‌تری برای انتخاب پزشک تصمیم بگیرد.

از طرفی ویدئو باعث می‌شود که کاربران سایت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و این یک امتیاز ویژه از نظر موتورهای جستجو از جمله گوگل برای نمایش دادن سایت شما در صفحه اول نتایج جستجوی کاربران است.

داشتن یک تقویم تولید ویدئو و کمک گرفتن از متخصصانی که بتوانند بدون ایجاد وقفه و مزاحمت در کار پزشک و با رعایت حریم خصوصی بیماران ویدئوهای ارزان قیمت وسریع تولید کنند یکی از راهکارهایی است که این روزها بسیاری از پزشکان ایران و جهان در طراحی سایت پزشکی خود مدنظر قرار می‌دهند.
دومین توصیه خیلی مهم: ردپای حال خوب زندگی در طراحی سایت پزشکان

هیچ چیز مثل معجزه رنگ‌ها به یک صفحه در مانیتور یک لپ‌تاپ حس سرزندگی نمی‌بخشد. طراحی سایت پزشکان باید مطابق با اصول روانشناسی رنگ و در نظر گرفتن حس آرامش و زندگی انجام شود.

کسی که به سایت یک پزشک مراجعه می‌کند اول از هرچیز نیاز دارد آرام و مطمئن شود. سایت یک دکتر باید به‌گونه‌ای طراحی شود که در همان نگاه اول بیشترین تاثیر مثبت را روی مراجعه کننده بگذارد. از این‌رو در طراحی سایت پزشکان باید به این نکات توجه ویژه‌ای کرد:

    از گرافیک و رنگ‌های تیره و عکس‌ها و المان‌های انتزاعی استفاده نکنید.
    سادگی، رنگ‌بندی و طراحی گرافیک سایت پزشکان باید از زمین تا آسمان با یک فضای شلوغ که شبیه گرافیک بازی‌های کامپیوتری است فرق داشته باشد.
    از طراحان گرافیک نوجوانی که می‌خواهند هرچه یاد گرفته‌اند را یکجا در یک سایت پیاده کنند به شدت دوری کنید!
    رنگ‌های آرامش‌بخش و خنثی را تم اصلی سایت خود قرار دهید.
    از بنرهای تبلیغاتی متحرک و انیمیشن استفاده نکنید.
    سعی کنید کمترین منوها و کادرها و ستون‌ها و بخش‌بندی را درسایت تعریف کنید.
    از جملات اغراق‌آمیز و بزرگنمایی درباره پزشک خودداری کنید.
    از تصاویری که در آن‌ها خون یا فضای پراسترس درمانی دیده می‌شود یا بیمار در وضعیت دردناکی است به هیچ وجه استفاده نکنید.
    سعی کنید از یک عکس بزرگ با محوریت زندگی که به تخصص شما مرتبط است در همان نیم‌تای بالای صفحه استفاده کنید. مثلا اگر تخصص شما ارتوپدی کودکان است کودکی شاد در حال دویدن در یک مزرعه با جمله‌ای در ستایش سلامت و تحرک و زندگی می‌تواند یک تاثیر اولیه خیلی خوب روی مخاطب شما بگذارد. مقایسه کنید اگر به جای چنین عکسی بخواهید عکسی از یک نمای بسته از جراحی پای یک کودک بخواهید بگذارید!!!
    درکنار استفاده از کلمات مرتبط با بیماری و درمان از کلمات زندگی‌بخش مانند سلامتی، امید، آینده، باهم بودن، آرامش و… هم در محتوای سایت استفاده کنید.
    …

توصیه سوم: با یک تیم محتوایی طرف حساب شوید

یکی از مشکلات عدیده‌ای که به طور مداوم با آن روبه‌رو شده‌ایم این بوده که پزشکان از اینکه سایتشان آنگونه که دوست داشته‌اند طراحی نشده گلایه‌های زیادی از تیم‌های فنی داشته‌اند.
بسیاری از دکترها و مدیران کلینیک‌ها بارها گفته‌اند برخلاف قول و قرارهای اولیه سایتشان اصلا در نهایت چیزی که می‌خواسته و انتظار داشته‌اند نشده. وقتی بیشتر از آن‌ها پرس‌وجو می‌کنید، متوجه می‌شوید آن‌ها مستقیما با یک نیروی فنی یا دوولوپر برای طراحی سایت پزشکی خود قرارداد بسته‌اند.
نکته اساسی این است که طراحی و مدیریت کلی سایت یک دکتر، کلینیک یا بیمارستان را هیچ وقت به یک تیم فنی واگذار نکنید‍! شما باید طرف حساب‌تان تیمی باشد که تخصص‌ اصلی‌اش محتواست و این تیم با نیروهای فنی طرف باشد. کسی که زبان محتوا را می‌داند بهتر می‌تواند با نیروهای فنی سروکله بزند تا نتیجه کار مطلوب‌تر شود.

اهمیت نیم‌تای بالای سایت یک دکتر

وقتی یک کاربر به هر طریقی به سایت یک پزشک وارد می‌شود در نگاه اول تمام آن چیزی که می‌بیند احتمالا یک دوم یا یک سوم کل ارتفاع سایت شما باشد. یعنی متناسب با ارتفاع مانیتورش مطالب و عکس‌ها و گرافیک سایت شما را خواهد دید.

پس در طراحی سایت پزشکان توجه داشتن به این بخش بالای سایت بسیار مهم است. باید بهترین عکس و بهترین جملات و بهترین اطلاعات را اینجا ارائه دهید. باید مشخص کنید که کاربر وارد سایت چه کسی شده و او کیست و چه شعار و یا رویکردی را در پزشکی و درمان دنبال می‌کند.

طراحی سایت پزشکان وقتی مسئله ساز است که کاربر مجبور باشد برای رسیدن به بهترین اطلاعات و بخش‌های جذاب سایت پایین و پایین تر برود و مدام موس را اسکرول کند!
امکان ارتباط و کال‌تو‌اکشن در طراحی سایت پزشکان

وب‌سایت خوب برای هر شغل و صنفی باید این قابلیت را داشته باشد که امکان ارتباط دوطرفه را فراهم کند. از این رو در طراحی سایت پزشکان هم که معمولا سوالات و ابهامات زیادی در ذهن مخاطبان آن‌ها وجود دارد باید برای این موضوع تمهیدات درستی درنظر گرفته شود.

داشتن یک فرم «ارتباط با ما» که افراد خیلی سریع بتوانند درخواست یا سوال خود را با مدیر سایت در میان بگذارند یکی از واجبات طراحی سایت برای هر پزشکی است.

از طرف دیگر اگر از طریق سایت امکان نوبت‌دهی آنلاین وجود دارد، یا امکان ارتباط تلفنی یا متنی با مدیر سایت یا منشی مطب را در نظر گرفته‌اید باید دکمه‌ای که مخاطب را به چنین سرویسی وصل می‌کند در بهترین جای سایت که معمولا یک دوم بالای سایت است قرار دهید.


تماس با گیل دیتا تماس با گیل دیتا تماس با گیل دیتا تماس با گیل دیتا

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین