طراحی سایت فروشگاهی، اصول و چالشهای سئو
- تاریخ :
- دسته بندی : اخبار سایت / آموزشگاه
- بـازدید : 296
- نظـرات : 0
- نـویسنده : javadtaeb
این روزها تمایل افراد برای خرید اینترنتی با توجه به با توجه به فراهم شدن بستر استفاده از پرداخت اینترنتی و از سوی دیگر مشکلاتی مانند ترافیک، ازدحام جمعیت و نداشتن وقت کافی برای خرید حضوری که در یک فروشگاه وجود دارد، رو به افزایش است. هر کسی دوست دارد بدون خروج از منزل یا محل کار، سریعا وارد سایت فروشگاه اینترنتی شده و محصول خود را خریداری کند. بنابراین توجه به مسئله طراحی سایت فروشگاهی برای کسب و کارهای سنتی افزایش یافته و سعی میکنند تا قلاب خود را در این دریای پهناور برای افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر پرتاب کنند.
در نتیجه برای اینکه کسب و کار سنتی شما دچار تزلزل نشده و فروش خود را از دست ندهید هر چه سریعتر باید اقدام به ایجاد فروش اینترنتی و ورود به حوزه فروش آنلاین شوید. این کار از طریق ساخت سایت فروشگاهی آغاز میشود که باید بستر خرید و امکاناتی که برای بازاریابی و افزایش فروش مورد نیاز است را در آن پیادهسازی کنید.
در طراحی سایت فروشگاهی باید به چه مسائلی دقت کرد؟
اینکه صرفاً فکر کنید با راهاندازی و ساخت سایت فروشگاهی کار تمام شده و حالا باید پا روی پای دیگر انداخته و شروع به چرتکه انداختن فروش خود کنید اشتباه است. بلکه در فروش اینترنتی هم باید برای بازاریابی و معرفی فروشگاه خود به حجم وسیعی از کاربران تلاش کنید. اینجاست که باید از روشهای دیجیتال مارکتینگ برای این کار کمک بگیرید.
دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را خواهد داد تا هر روشی که میتواند به کمک استفاده از ابزارهای اینترنتی و هوشمند همچون شبکههای اجتماعی، تولید محتوا، تبلیغات کلیکی و… اقدام به جذب مشتری به صورت مستقیم و غیرمستقیم کنید.
امروز در مدیاتک با شما هستیم تا دربارهی این موضوع توضیحات مفصلی را ارائه دهیم.
1. داشتن ظاهر شیک و بهروز
مسئله رابط کاربری و شکل سایت اهمیت زیادی برای مشتریان دارد. شما باید سایت فروشگاهی خود را به شکل زیبا و در عین حال سبک طراحی کنید که هم نظر کاربران و هم موتورهای جستجو را جذب کند.
از جدیدترین متدهای طراحی سایت فروشگاهی برای این کار کمک بگیرید. بخشی را برای نمایش محصولاتی که دارای تخفیف هستند حتما در نظر بگیرید که بیشتر در دید قرار دارد و موجب فروش بیشتر خواهد شد. از اهمیت رنگ در برندینگ .
2. فراهم کردن امکان عضویت سریع در فروشگاه
باید فروشگاه خود را به شکلی طراحی کنید که کاربران در زمان کوتاه و بدون پر کردن اطلاعات بسیار زیادی در سایت عضو شوند. اینکه بخواهید کلیه اطلاعات مشتری را در مرحله ثبت نام دریافت کنید، با دیدن حجم عظیمی از این فرمها بیخیال عضویت شده و به دنبال فروشگاه اینترنتی دیگری خواهد رفت.
شما میتوانید فرمهای کوتاه و ساده را در ابتدای کار قرار داده و باقی اطلاعات را به صورت مرحلهای از مشتری دریافت کنید. به عنوان نمونه ممکن است کاربر هنوز تمایلی به خرید نداشته باشد و صرفاً میخواهد محصول را در لیست علاقهمندی خود اضافه کند، در این صورت نیازی به اطلاعات آدرس وی ندارید. این اطلاعات مربوط به فرآیند خرید است که باید در مرحله خرید برای اولین و آخرین بار دریافت شده و در هر خرید مشتری نباید آنها را وارد کند.
3. نمایش پیشنهادات ویژه در صفحات مختلف فروشگاه
درست مشابه یک فروشگاه سنتی، صفحه اصلی و بخشهای بالایی و انتهایی صفحه یک فروشگاه اینترنتی ویترین آن فروشگاه را تشکیل میدهند. شما باید بتوانید ویترین فروشگاه اینترنتی خود را به گونهای بسازید که مشتریان را به خریدار واقعی تبدیل کنید. این ویترین را میتوانید به کمک نمایش پیشنهادات ویژه، تخفیفات دورهای، جشنوارههای فروش، برگزاری مسابقه و… با ظاهری مناسب و کاربر پسند ایجاد کنید.
4. قابلیت جستجو و یافتن سریع محصول
فروش محصول موضوع بسیار مهمی است. شما باید کاری کنید که محصولات خود را پس از وارد کردن به انبار در زمان کوتاهی بهفروش رسانده و از انبار خارج کنید.
موارد بسیار زیادی در این موضوع اهمیت دارند که بخش جستجو، دستهبندی و ارائه پیشنهاد بر اساس بازدید کاربر بخشی از انها هستند.
5. فراهم کردن روشهای پرداخت متنوع
همه افراد معمولاً در خرید اول از فروشگاهی به آن اعتماد ندارند. در این صورت باید از انواع روش پرداخت در محل و پرداخت اینترنتی با درگاههای متعدد استفاده کنید تا با روشی که مشتری قادر به پرداخت است خرید خود را انجام دهد.
اما پیشنهاد میشود برای مشتریانی که خرید خود را با پرداخت اینترنتی انجام میدهند یک امتیازی در نظر بگیرید تا منجر به خرید بیشتر شود.
6. نقد و بررسی محصولات توسط مشتریان
یکی از ویژگیهای سایت فروشگاهی داشتن قابلیت نقد و بررسی محصولات توسط مشتریان است. کاری کنید که افراد در مورد محصولی که قرار است خرید کنند سوالاتی که در ذهنشان نقش بسته را بپرسند. یا اگر خرید انجام داده و مشتری ان محصول هستند نظرات خود را آزادانه درباره محصول ارسال کنند.
7. انتخاب روشهای ارسال محصول
مشتریان مایل هستند تا سفارشاتشان در زمان کوتاهی ارسال شود. بنابراین مشابه پرداخت باید راههای پیش روی مختلفی در اختیار انها قرار دهید. اگر در شهرهای خاصی دارای انبار هستید پیشنهاد میشود برای خریدهایی که بالاتر از مبلغ خاصی است ارسال را رایگان کنید.
همچنین به مشتری در انتخاب نحوه روش ارسال و زمان دریافت توسط وی نیز حق بدهید. آنها باید قادر باشند زمانی که توانایی دریافت سفارش را دارند مشخص کنند تا موجب مرجوع شدن بخاطر غیبت مشتری نشود.
8. امکان مشاهده جزئیات محصول به صورت جامع و کامل
تولید محتوا نقش بسیار مهمی در طراحی سایت فروشگاهی دارد. صفحات محصولات شما باید دارای جزییات کاملی از محصول باشند. مشابه فروشگاههای بزرگ مشتری باید قادر باشد علاوه بر توضیحاتی که در خصوص محصول داده شده مشخصات کامل آن را در یک جدول مشاهده کند.
اگر روی این موضوع به صورت جدی و عالی مانور داده شود، سایت فروشگاهی شما در آینده به مرجع مورد اعتمادی نیز تبدیل شده و کسانی که به دنبال خرید محصولی هستند با دیدن این کیفیت بالا و رضایتی که از سایتتان خواهند داشت میتوانند قید خرید از بازار را زده و خرید خود را اینترنتی کنند.
9. امکان ارائه کدهای تخفیف به مشتری
ارائه کد تخفیف از بهترین روشها برای فروش محصول در قالب جشنواره و انواع رویداد است. سایت فروشگاهی شما باید طوری باشد که بتوانید شرایط گوناگونی برای استفاده از این نوع کد تخفیفها داشته باشید تا با خلاقیت کد تخفیف را در اختیار کاربران قرار دهید.
به عنوان نمونه میتوانید با برگزاری مسابقه این کار را انجام دهید. یا اینکه مشخص کنید کاربرانی که اطلاعات پروفایل خود را تکمیل کنند و در ساعت X با مراجعه به سایت عملیات خاصی را انجام دهند میتوانند این کد تخفیف را دریفات کنند.
10. سیستم سبد خرید و گزارش گیری حرفهای
در نهایت اینکه شما هم که به عنوان مدیر فروشگاه اینترنتی هستید باید گزارشات دقیق و جامعی از فروش محصولات خود داشته باشید. این سیستم گزارشگیری باید امکان وضعیت فروش و خرید محصولات را به شکلهای متنوع برای هر روز، ماه و سالی به صورت جامع و در قالب انواع چارت و نمودار در اختیار قرار دهد.
سپس مدیران بخش فروش میتوانند روی آن مانور داده و با تجزیه و تحلیل کردن اطلاعات مسیر فروشگاه اینترنتی که باید در روزهای آتی برای آن گام بردارید تا فروش بیشتری داشته باشید را مشخص کنند.