کات لازم برای راه اندازی وبسایت تجارت آنلاین
- تاریخ :
- دسته بندی : اخبار سایت / آموزشگاه
- بـازدید : 352
- نظـرات : 0
- نـویسنده : javadtaeb
قبل از طراحی سایت تجارت آنلاین، چه مواردی را باید در نظر گرفت؟
امروزه محبوبیت فروشگاههای آنلاین بر هیچکس پوشیده نیست. با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، بسیاری از فروشندگان به فکر طراحی سایت و ارائه محصولات خود در فضای آنلاین افتادهاند. حتی فروشندگان سنتی که فضای فیزیکی فروش دارند نیز با توجه به پتانسیل عظیم اینترنت، سعی میکنند با توجه به این قابلیتها، فروش خود را افزایش داده و بیزینس خود را گسترش دهند. حتی اگر فروشگاه فیزیکی نداشته باشید نیز میتوانید از مزایای بی شمار فروش در اینترنت استفاده کرده و همزمان از محدودیتهای فروش فیزیکی مانند داشتن مکان فیزیکی برای فروش، کارمندان و منابع مختلف بی نیاز شوید. این همان چیزی است که هر کارآفرینی به دنبال آن است. اما قبل از اینکه وبسایت فروش آنلاین خود را راهاندازی کنید، باید مراحلی را طی کنید که بدون اجرای آنها، شروع کار به صورت اصولی امکانپذیر نخواهد بود.
آیا شما نیز مشتاق هستید که یک سایت تجارت الکترونیک را راهاندازی کنید؟ ما در این مقاله یک راهنمای گام به گام ارائه میدهیم تا یک وبسایت موفق را راه اندازی کرده و برای مشتریان خود یک تجربه آنلاین بی نظیر رقم بزنید. اما از همه مهمتر این است که برای پروژه آنلاین خود یک برنامه عملیاتی مشخص تهیه کنید. همزمان که برای داشتن یک وبسایت تجارت الکترونیک خوب و قابل اعتماد تلاش میکنید، باید از یک برنامه عملی شروع کنید. اگر برای خود برنامه نداشته باشید، چگونه میتوانید بفهمید که از کجا باید شروع کنید؟ چه جنبههایی را باید در نظر بگیرید؟ چگونه در بودجه صرفه جویی کنید؟ بنابراین باید برای طراحی استراتژیهایی در این زمینه تا میتوانید زمان بگذارید. این زمان حقیقتاً ارزش نتیجهای که میگیرید را دارد. در این مقاله به مراحل طراحی این استراتژیها میپردازیم.
گامهای طراحی وبسایت
1- تعیین اهداف طراحی پلتفرم تجارت الکترونیک
قبل از شروع به طراحی سایت، شما باید اهداف آن را به طور دقیق تعریف کنید. به همه جزییات با دقت بپردازید. هرچه اهدافی که تعیین میکنید دقیقتر باشند، پلتفرم نهایی شما بهتر و کم هزینهتر خواهد شد. شما یک کارآفرین هستید، مالک یک شرکت. بنابراین مسئولیت شما این است که مشخص کنید کالا و خدمات خود را چگونه به فروش برسانید، انتظار چه چیزی را باید از سایت خود داشته باشید، ظاهر سایت چگونه باشد و بسیاری موارد دیگر. برای تعیین اهداف خود، به این پرسشها پاسخ دهید:
چه نوع سایتی میخواهید داشته باشید؟
آیا فروش شما کاملاً آنلاین است یا یک فروشگاه فیزیکی دارید که میخواهید از طریق فروش اینترنتی درآمد آن را افزایش دهید؟
از چه روشی برای ارسال سفارشات استفاده میکنید؟
اندازه وبسایت چقدر است؟ در آینده قصد گسترش آن را دارید؟
بودجه شما چقدر است؟ آیا به اندازهای هست که بتوانید یک وبسایت کامل یا نسخه موبایل آن را راه اندازی کنید؟
مطمئناً پرسشهای زیادی است که میتوانید از خود بپرسید اما این پرسشها برای شروع خوب هستند. اگر بتوانید محصول نهایی را به روشنی تصور کنید، میتوانید هر کاری را با بهره وری بالا انجام دهید. در غیر این صورت، به دلیل این که نمیدانید چه انتظاراتی دارید، با طراحان سایت به توافق نمیرسید. در نهایت هم به احتمال زیاد از نتیجه راضی نخواهید بود.
2- انتخاب نام دامنه و هاستینگ
اغلب مواقع، اهمیت این دو مورد نادیده گرفته میشود که اشتباه بزرگی است. نام دامنه مناسب باید جذاب و به راحتی قابل تلفظ باشد. اطمینان حاصل کنید که نام دامنه توسط یک شرکت دیگر گرفته نشده باشد. در هنگام ثبت، آماده باشید که با پیام "این نام قبلاً ثبت شده است" مواجه شوید. به همین دلیل است که آمادگی قبلی اهمیت زیادی دارد.
برای خدمات هاستینگ نیز میتوانید یکی از این موارد را انتخاب کنید:
هاستینگ مشترک که سادهترین گزینه است. این خدمات میزبانی در مقابل یک هزینه ماهانه، به شما منابع مورد نیاز را ارائه میدهند. این برنامه به کاربران اجازه میدهد که فایلها را از طریق FTP یا به وسیله یک پنل خاص دانلود کنند.
VPS و VDS که شامل چند مکانیزم مجازی جداگانه است که روی یک سرور فیزیکی قرار دارند. کاربران میتوانند کارهای مختلف را در سطوح کاربر ریشهای کنترل کنند. این یک راه حل خوب برای طراحی یک سایت فروش آنلاین است.
سرور اختصاصی که یک ماشین فیزیکی با پارامترهای ویژه است و بر اساس یک مرکز پردازش دادههای خاص عمل میکند. این گزینه برای سایتهایی خوب است که تعداد کاربران بسیار زیادی دارند.
3- جواز SSL
سایت تجارت آنلاین شما با تراکنشهای مالی مشتریان شما سروکار خواهد داشت. بنابراین کارهای لازم در این زمینه را قبل از طراحی سایت هماهنگ کنید. بهترین نوع SSL آن است که حفاظت از دادهها را در سطح بالا و با استفاده از روشهای رمزگذاری و اعتبارسنجی تضمین کند. پروتکلهای SSL در هنگام تعامل سرور با مرورگرهای کاربران، حفاظت در مقابل هکرها را تضمین میکنند. SSL به عنوان یک کانال امن برای انتقال جزییات کدگذاری شده در HTTPS عمل میکند. رمزگشایی دادهها نیازمند استفاده از کلیدهای آنلاین خصوصی است. با نصب پروتکلهای SSL میتوانید سایت و کاربران خود را ایمن سازی کنید
با در نظر گرفتن جنبههای مختلف اعتبارسنجی، این مجوزهای SSL در دسترس هستند:
اعتبارسنجی دامنه. که سادهترین راه حل است. تنها نیازمند اعتبارسنجی یک دامنه است و همانطور که احتمالاً حدس میزنید، بسیار ضروری است.
اعتبارسنجی شرکت. آیا شهرت و اعتبار برای شما مهم است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید از این گزینه استفاده کنید. برای این کار نیازمند تحلیل دقیقتر هستید که شامل بررسی فرایندهای شرکت نیز میشود.
اعتبارسنجی گسترده. با داشتن این نوع اعتبارسنجی، سایت شما در مرورگر کاربران یک نوار آدرس سبز دریافت میکند.
وقتی آمادگی دریافت هرگونه مجوز را پیدا کردید، با نهادهای صادر کننده این مجوزها تماس بگیرید. البته اگر از خدمات طراحی سایت استفاده میکنید، آنها نیز میتوانند دریافت مجوزها را خود انجام دهند. اگر میخواهید مشتری در سایت شما تجربه خوبی داشته باشد، حتماً باید امنیت دادهها را در مرکز توجه قرار دهید.
4- روشهای پرداخت آنلاین
هزینههای طراحی سایت و ساخت پلتفرم تجارت آنلاین مهم هستند اما آنچه که مهمتر است این است که سایت شما در نهایت به سوددهی برسد. بنابراین لازم است که درگاههای پرداخت و پردازشگرهای کارتهای اعتباری را به طور کامل بررسی کنیم. ممکن است دریافت گواهیها و مجوزهای مورد نیاز کمی زمان بر و دشوار باشد اما هیچ راهی وجود ندارد که این موارد را نادیده بگیریم.
5- کمپینهای تبلیغاتی
بازاریابی و تبلیغات ابزارهای مهمی هستند و باید به طور مناسب به کار گرفته شوند. روشهای زیادی برای گسترش و افزایش تعداد مخاطبان وجود دارد. روشهایی مانند بهینه سازی موتور جستجو و تبلیغات محتوا از جمله مهمترین این روشها هستند. شبکههای اجتماعی هم در حال حاضر همه گیر شدهاند و شما باید از آنها استفاده کنید. در چندین پلتفرم اجتماعی برای شرکت خود صفحه باز کنید و آن را به مخاطبان معرفی نمایید. کاری کنید که کاربران در مورد شما اطلاعات کسب کنند. با استفاده از شبکههای اجتماعی، میتوانید به عنوان مثال کاتالوگ محصولات خود را ارائه دهید و محصولات خود را تبلیغ کنید.
در نهایت اینکه، ساخت یک وبسایت کسب و کار آنلاین نیازمند تلفیقی از ابزارهای مختلف فنی و بازاریابی است که باید قبل از طراحی سایت، آنها را به طور دقیق و جامع در نظر بگیرید. با این کار میتوانید در بسیاری از هزینهها صرفهجویی کنید، از دوباره کاری جلوگیری کرده و در نهایت به بهترین نتیجه ممکن برسید.