نکات مهم در مورد لینک های سایت
- تاریخ :
- دسته بندی : اخبار سایت / آموزشگاه
- بـازدید : 332
- نظـرات : 0
- نـویسنده : javadtaeb
اهمیت متن لینک در جذب مخاطب
یک لینک را میتوان به قول تشبیه کرد. اگر قولی شکسته شود، به اعتماد و اعتبار طرف مقابل ضربه وارد میکند. اگر پدر یا مادری به فرزند خود قول دهد که او را به پارک میبرد اما این کار را انجام ندهد کودک دیگر نمیتواند به آنها اعتماد کند. به همین ترتیب اگر لینکی در یک وبسایت نشان از "کالاها و خدمات" داشته باشد اما به یک صفحه ثبت نام ختم شود، تأثیر خوبی بر اعتماد کاربر نخواهد داشت. این قولهای شکسته شده باعث میشوند که به فرد احساس آزردگی، فریب خوردگی، بی احترامی یا ناامیدی دست دهد. از سوی دیگر، وقتی یک لینک به چیزی که قول داده منجر میشود، کاربران با اعتماد کامل و به طور روان در سایت حرکت میکنند. بنابراین یک لینک خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
متن لینکها باید جامع و کامل باشد
در تحقیقات مشخص شده است که کاربران اغلب تلاش میکنند تا با استفاده از کمترین محتوا، به اطلاعات کافی دست یابند. انسانها به این گونه برنامهریزی شدهاند که به دنبال کارایی و سرعت باشند و هزینههای تعامل را کاهش دهند. آنها دوست دارند تعداد مواردی که به طور مستقیم به آنها نگاه میکنند را به حداقل برسانند. افراد اغلب مروری کلی بر متن دارند و آن بخشهایی از رابط کاربری که به نظرشان به آنها کمک میکند را نگاه میکنند تا محتوا را درک کنند و در کار خود پیش روند.
افراد اغلب به بخشهایی از محتوا نگاه میکنند که به نظر میرسد با خواسته آنها همخوانی داشته یا نسبت به بقیه محتوا از برجستگی و اهمیت بیشتری برخوردار است. این بخشها شامل موارد زیر هستند:
عناوین
بولت ها
محتوا یا کلماتی که به شکلی هستند که کاربر به دنبال آنهاست
اعدادی که کاربر به دنبال آن است (مانند دما یا وزن)
دکمهها وقتی که توصیفگرهای قابل مشاهدهای مانند سایه یا قاب مستطیلی دارند
لینکها وقتی که با متن اصلی متفاوت هستند (مثلاً رنگ متفاوتی دارند، زیر آنها خط کشیده شده است، یا پررنگ شدهاند)
در نتیجه وقتی لینکها و دکمهها شکلی متفاوت با متن اصلی داشته باشند، توجه کاربر را جلب میکنند. به همین دلیل، بسیاری از کاربران متن اصلی را نمیخوانند و لینک را به عنوان یک ماهیت مستقل در نظر میگیرند. بنابراین کلمات یا جملاتی که در لینک به کار رفتهاند باید به گونهای باشند که اگر از متن جدا شده و به عنوان یک ماهیت مستقل در نظر گرفته شدند، قابل فهم باشند. به عنوان مثال، کلماتی مانند برو، بیشتر، و بیشتر بخوانید را با عبارات توصیفی مانند گفتگو با متخصصان ما، کالاها و خدمات یا رشد شاخص بورس جایگزین کنید. بهترین لینکها برجسته و توصیفی هستند. کاربران باید بتوانند متن یک لینک یا دکمه را بخوانند، بار اطلاعاتی آن را تعیین کنند و بلافاصله تصمیم بگیرند که آیا بر روی آن کلیک کنند یا خیر. سپس بر روی آن کلیک کنند، منتظر شوند تا صفحه بارگذاری شود، مروری بر صفحه بیندازند و بلافاصله تأیید کنند که به جای درستی آمدهاند. در بسیاری از موارد، وبسایتها انتظارات کاربر را برآورده میسازند و کاربر به مرور و خواندن مطلب ادامه میدهد.
انتظارات کاربر از لینک را برآورده کنید
وقتی کاربر روی یک لینک کلیک میکند، این وظیفه سایت است که قولی که لینک داده است را برآورده کند یا بشکند. به طور ایدهآل، صفحه مقصد باید دارای نشانههایی باشد که به کاربر بگوید در جای درستی قرار دارد و چگونه باید به جلو برود. راههای مؤثر برای برآورده کردن انتظارات کاربر این موارد هستند:
قرار دادن محتوای مورد انتظار در مکان پیش فرض قابل دید و خودداری از مجبور کردن کاربر به اسکرول، کلیک یا لمس صفحه برای دیدن محتوا
یک عنوان صفحه قابل فهم و مشهود
اگر به یک برنامک (applet) لینک دادهاید، آن را نمایش دهید یا حداقل اولین گام در مسیر اجرای آن را نشان دهید
اگر به یک فرم لینک دادهاید، فیلدهای پیش فرض را نشان دهید
یک تصویر که ارتباط زیادی با موضوع مورد نظر داشته باشد را نشان دهید
خودداری از صفحه نادرست با توضیحات مبهم
گاهی اوقات متن لینکها در کاربر انتظاری را ایجاد میکند اما به جایی لینک میدهد که کاربر انتظار آن را ندارد. از آن بدتر، ممکن است لینک با موضوع صفحه همخوانی کامل نداشته باشد. در این موارد، کاربران مجبور میشوند تا فرضیاتی را برای خود مطرح کنند و به دنبال مسیر درست بگردند. نام لینک باید نشان دهد که این لینک به کجا ختم میشود و صفحهای که پس از آن میآید نشان میدهد که کاربر همان جایی است که انتظار داشته است.
متن لینک باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
هدف اصلی یک لینک این است که به کاربران نشان دهد پس از کلیک کردن روی آن لینک به چه چیزی میرسند. اگر از کلمات یا عبارات مبهم یا تکراری استفاده کنید به این هدف نمیرسید. یکی از رایجترین عباراتی که در لینکها به کار میرود و اشتباه است عبارت "بیشتر بخوانید" است. عبارت "بیشتر بخوانید" شکل جدید "اینجا را کلیک کنید" است. بخشی از محبوبیت آن به دلیل عدم درک درست از نحوه مطالعه کاربران آنلاین است. شما ممکن است در صفحهای که به آن لینک میدهید یک محتوای عالی داشته باشید که برای کاربر بسیار مفید باشد. اما کاربران قرار نیست که همه محتوای صفحه شما را به طور کامل بخوانند. در صفحات وب، کاربران معمولاً به جای خواندن کامل متن، بر آن یک نگاه کلی میاندازند. همچنین لینکهای رنگی نسبت به بقیه متن توجه بیشتری را جلب میکنند. متن "بیشتر بخوانید" برای کاربر مبهم است. او میخواهد بداند که صفحهای که به آن لینک داده شده است دقیقاً حاوی چه مطالبی است. او نمیداند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشد بنابراین در اکثر موارد روی آن کلیک نمیکند. کاربران اغلب سهمیه کلیک کمی را به هر سایت اختصاص میدهند. بنابراین آنها را مجبور نکنید که آنها را بیهوده صرف کنند.
متن لینک باید صادقانه باشد
همانگونه که گفتیم یک لینک مانند یک قول است. برای اینکه لینک به خوبی کار کند، باید انتظاراتی را تعیین کنید که نه تنها خاص و غیرکلی هستند، بلکه دقیق و درست نیز هستند. وقتی لینکها انتظاراتی را ایجاد میکنند که برآورده نمیشوند، اعتماد کاربر به سایت و سازمانی که آن را نمایندگی میکند از بین میرود. کلیکهای بیهوده میتوانند باعث ترک سایت از سوی کاربر شوند.
به خاطر داشته باشید که کاربران متن را به طور کامل نمیخوانند و تنها روی آن یک نگاه کلی میاندازند. کاربران بیشتر روی محتوای برجسته تمرکز میکند و لینکهایی که ظاهر متفاوت نسبت به متن داشته باشند توجه را بیشتر جلب میکنند. طبق نتایج بررسیها، اغلب کاربران تنها به لینک نگاه میکنند بدون اینکه توجهی به بقیه متن داشته باشند. این رفتار به ویژه در مواردی مشهود است که صفحاتی مانند صفحه نتایج، صفحات لندینگ یا صفحات دستهبندی باشند و کاربر بخواهد برای رسیدن به یک هدف، یک قدم دیگر بردارد.
متن لینک باید مختصر باشد
وقتی لینکی را ایجاد میکنید نباید از کلمات زیادی استفاده کنید. تا آنجا که میشود با کمترین کلمات به اصل مطلب بپردازید تا امکان درک سریع لینک از سوی کاربران را افزایش دهید. البته در نظر داشته باشید که مختصر بودن مهم است اما باید در تعادل با دیگر ویژگیهای لینک باشد. هیچ تعداد بیشینه کلمات برای متن لینک وجود ندارد. میتوانید هر تعداد کلمه که میخواهید را استفاده کنید تا به اهداف قبلی برسید. اما نه بیشتر از آن. هر کلمهای که در متن لینک استفاده میشود باید به آن اهداف کمک کند. این کلمات در جذب مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارند. بنابراین باید از کلماتی استفاده کنید که بار اطلاعاتی بالایی دارند. همچنین اگر مخاطب جذب شود و تصمیم بگیرد که تمام کلمات را بخواند، باید درک مخاطب را بالا ببرند.
در نهایت اینکه، با توجه به الگوی مطالعه کاربران در فضای آنلاین، متنی که برای یک لینک نوشته میشود از اهمیت بالایی برخوردار است. با رعایت مواردی که در این مقاله ذکر شد، به کاربران کمک کنید با صرف کمترین تلاش، بیشترین استفاده را از سایت شما ببرند.