فروشگاه فیزیکی پوشاک را به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید
- تاریخ :
- دسته بندی : طراحی سایت و اپلیکیشن
- بـازدید : 136
- نظـرات : 0
- نـویسنده : مدیریت
چگونه یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنیم؟
اگر صاحب یک فروشگاه لباس در گوشهای از شهر هستید؛ روزانه چند مشتری وارد مغازهتان میشوند؟! 200 مشتری؟ 300 مشتری؟ چه تعداد از این افراد با دست پر از فروشگاه خارج میشوند؟اگر فرض کنیم در بهترین حالت فروش اجناس هم باشید، لازمه فروشتان این است که در فروشگاه حاضر باشید، یا اینکه برای استخدام فروشنده هزینه پرداخت کنید. یعنی اگر یک روز به هر دلیلی مانند کسالت، سفر، تعطیلی مناسبتی، مجبور شوید فروشگاه را تعطیل کنید، عملا آن روز هیچ فروشی نخواهید داشت.
اگر به شما بگوییم راهی وجود دارد که نه تنها در روزهای تعطیل فروشگاه، که در خواب هم میتوانید بفروشید، چه؟! بدون اینکه بخواهید هزینهای اضافی بابت فروشنده بپردازید. تازه علاوه بر آن، تعداد مشتریان نامحدودی از همه جای ایران میتوانید داشته باشید.
یا ممکن است جزو دسته دومی باشید؛ که اصلا فروشگاه فیزیکی پوشاک ندارید و میخواهید با حداقل سرمایه، کسب و کاری در زمینه فروش لباس داشته باشید.
پیشنهادی که برای هر دوی شما داریم، راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. چون برای کسب درآمد از آن، نه محدودیت جغرافیایی تعریف شده است، نه محدودیت زمانی و نه تعداد مشتری. در یک جمله: شما میتوانید محصولتان را در هر زمان و مکان، به هر تعداد مشتری بفروشید.
حقیقت واقعی فروشگاه فیزیکی و فروشگاه آنلاین را بدانید
حقیقت این است که مردم فکر می کنند؛ شباهت های زیادی بین یک فروشگاه الکترونیکی و یک فروشگاه فیزیکی وجود دارد.این دو به لحاظ فیزیکی کاملا یکسان نیستند، اما وقتی که بازدید کننده سایت را تجربه می کند، مشترکات بسیار بیشتری را مشاهده می کند.
اگر به فروشگاه های بزرگ بروید، افرادی را می بینید که بازدید کننده نیستند بلکه جزو پرسنل بوده و وظیفه راهنمایی مشتریان را بر عهده دارند. این افراد در مورد محصولاتی که برای فروش موجود هستند و قفسه محصولات، اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهند و احتمالا برای این شغل مقدار قابل توجهی پول دریافت می کنند. (هزینه های بیشتر فروشگاه فیزیکی)
این در حالی است که در سایت فروشگاهی شما یک بار اطلاعات محصول را به طور کامل وارد می کنید و دیگر نیازی به نیروی انسانی برای پاسخگویی وجود ندارد.
محصولات را در فروشگاه اینترنتی امکان دسته بندی محصولات به لحاظ: تاریخ مصرف – برگزیده ها – جدیدترین ها وجود دارد. می توانید با توجه به استراتژی فروش خود برای صفحه اول سایت تصمیم گیری کنید که چه محصولاتی نمایش داده شود. در واقع همه چیز به طور استراتژیک برای بهبود تجربیات بازدید کنندگان قرار می گیرد و امیدوارم شانس تبدیل (تبدیل بازدید کننده به مشتری) را بهبود بخشد.
آیا فروش آنلاین پوشاک جواب میدهد؟
این سؤال احتمالا اولین سؤالی است که در ذهن شماست. سؤال خوب و بهجایی هم هست. برای پاسخ به این سؤال به چند مزیت فروش آنلاین لباس نسبت به فروش سنتی آن اشاره میکنیم:- راهاندازی سریع: اگر هدفتان راهاندازی کسبوکار سنتی فروش پوشاک باشد، همان اول کار زمان و پول بسیار زیادی برای راهاندازی فروشگاهتان نیاز دارید؛ اما در دنیای اینترنت، در مدت زمان خیلی کوتاهی میتوانید یک فروشگاه جذاب برای خودتان طراحی کنید. مثلا با گیل دیتا میتوانید در کمتر از 7 روز ، فروشگاه آنلاین خودتان را افتتاح کنید!
- هزینۀ کمتر: اجارۀ یک مغازه در منطقهای متوسط در تهران، ماهانه حدود 7 میلیون تومان است. در حالی که هزینۀ راهاندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین خیلی خیلی کمتر از این عدد است. برای اینکه از هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس مطلع شوید.
- خرید راحت: مشتریان میتوانند در هر زمانی که بخواهند و در هر مکانی که باشند از فروشگاه آنلاین شما خرید کنند؛ در حالی که اگر یک فروشگاه فیزیکی و سنتی داشته باشید، فقط در زمان و مکان خاصی میتوانید محصولات خود را بفروشید.
- بازاریابی یکپارچه (Omnichannel): وقتی که یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، برای بازاریابی میتوانید بهسراغ تکنیک بازاریابی یکپارچه بروید. استفاده از این تکنیک باعث میشود تا مشتریان تجربۀ خرید ثابت و یکپارچهای از فروشگاه شما داشته باشند و اگر در زمان خرید محصول با مشکلی مواجه شدند، از طریق تلفن، ایمیل، چت آنلاین و رسانههای اجتماعی آن مشکل را با شما در میان بگذارند.
در فروشگاه فیزیکی هم مشتری اعتماد میکند و جنس را با نام همان برندی که ارائه میشود، خریداری میکند. بنابراین در کار ما اعتماد حرف اول را میزند. بنابراین مشتری بر مبنای دادهها و اطلاعاتی به این اعتماد میرسد که مثلا مدیسه اعتبار خود را برای ارائه یک کالای غیراصل از بین نمیبرد. از طرفی راههای تشخیص دیگری نیز وجود دارد. مثلا درج نام برند و تگی که روی کالا وجود دارد، میتواند مشتری را متقاعد کند که کالای اصل را میخرد. ما مطالبی را هم روی سایت و وبلاگمان قرار دادهایم که مثلا چگونه محصول اورجینال را از جنس فیک تشخیص دهند. بارکد هم میتواند تا حدود زیادی جنس اورجینال را مشخص کند. هرچند همه این موارد صد درصدی نیستند ولی تا حدودی راهنمای خریدار هستند چون در بیزینس فیک اینقدر همه هزینهها کاسته میشوند و ارزانی جای کیفیت را میگیرد که حتی لیبل، بارکد و تگ را هم روی کالا درج نمیکنند. بنابراین فکر میکنم مهمترین مسئله اعتمادی است که مشتری به فروشگاه میکند.
مسئله دیگری که در حوزه فشن و مد و پوشاک بسیار پررنگ است، مربوط به خریدوفروش این اجناس در فصلهای خاص است. معمولا برندها یک فصل که میگذرد، تخفیفهای ویژهای میدهند. اگر به فروشگاههای فیزیکی هم دقت کنید، به این صورت نیست که نیوکالکشنهای جدید و بهروزی را در آنها ببینید، معمولا سالی یکبار اجناس جدیدی ارائه میکنند. همین امر این اختیار را به ما میدهد که کالاهای یک یا دو و حتی سه فصل قبل را از برندها خریداری کنیم تا بتوانیم به قیمت ارزان به مشتریان بفروشیم. چون برندها به نفعشان است که کالاهای فصل قبلشان را بفروشند چون بعضی از آنها مانند زارا چند ماه یک بار محصولات جدیدی تولید میکنند که تحت عنوان فستفشن نامگذاری میشوند. با این حرکت که برای گرفتن سهم بیشتری از بازار است، خود برند محصولات قدیمیاش را از فروشگاهها جمع میکند. بنابراین به نفعشان است که کالاهای فصلهای قبل را بفروشند و گاه تا ۵۰ درصد به خریداران تخفیف میدهند. هزینههای فروشگاهداری در ایران بسیار بالاست و حتی گاه از کشورهای منطقه هم بالاتر است. خود این مسئله سدی برای حضور بسیاری از برندهای معتبر در ایران شده است. در بعضی از مراکز خرید تهران قیمت اجاره هر متر مربع بین یک تا ۲ میلیون تومان است. بنابراین برای یک فروشگاه ۱۰ متری تا ماهی ۱۰ میلیون تومان و برای یک فروشگاه ۱۰۰ متری تا ماهی ۱۰۰ میلیون تومان باید هزینه اجاره مغازه پرداخت شود که همه این مسائل در کنار یکدیگر موجب شده هزینههای فروشگاهداری بسیار بالا برود. از طرفی برای یک فروشگاه ۱۰۰ متری باید ۲۰ نفر کارمند استخدام کنید و با همه این شرایط باز این فروشگاه یک فروشگاه است و اگر قرار باشد به تعداد فروشگاهها اضافه شود، هزینهها چند برابر میشود.
در حالی که در فروشگاه اینترنتی هرچه کار را گسترش دهید، باز هم نیروی انسانی و فضا و زیرساختها تغییرات عمدهای به خود نمیبینند و حتی اگر بیشتر هم شوند، هزینهها چند برابر نمیشود.حتی اگر حجم کار ما صد برابر شود، نیروی فعلی جوابگوی نیازهاست چون همه اتفاقها در فضای اینترنت رخ میدهد. این امر درنهایت به سود مشتری هم به شمار میرود چون هزینههای فروشگاهداری فیزیکی درنهایت به قیمت کالا اضافه میشود و از جیب مشتری بیرون کشیده میشود. بنابراین به نفع مشتری است که از فروشگاه اینترنتی خریداری کند.