گوگل دیسکاور در سئو سایت چیست ؟
گوگل دیسکاور چیست؟
اگر برنامه گوگل را در سیستم عامل های اندروید یا iOS باز کنید، یک نوار عنوان جستجوی همیشگی گوگل را خواهید دید یعنی همان چیزی که از گوگل انتظار میرود، اما اگر به پایین صفحه بروید، به طور پیش فرض لیستی از مقالات پیشنهادی و یا وب سایتهای شخصی نیز در آن وجود دارد. می توانید بینهایت در صفحه جستجو حرکت کنید. این عناوین و تاریخچه جستجو بر اساس علایق شما و چیزهایی است که گوگل از گذشته شما به خاطر دارد و یا مواردی که قبلاً در آن جستجو کرده اید. همه آنها مقاله اند و چیزی شبیه تبلیغ و یا فروش محصول نیست.نحوه برجسته شدن در گوگل
حال قصد داریم کمی در مورد آنچه شما باید انجام دهید تا در گوگل برجسته شده و به چشم بیاید، صحبت کنیم. ایندکس شدن برای شروع و ساختاری همانند جستجوی ارگانیک در گوگل…هیچ فرآیند خاصی مانند آنچه که در Google News یا مواردی از این قبیل مشاهده میکنید در این قسمت وجود ندارد. اما چند نکته کلیدی وجود دارد که به آنها نیاز خواهید داشت تا در گوگل دیسکاور ظاهر شوید.
1- نشانه گذاری اسکیما
در حال حاضر ممکن است این امکان وجود داشته باشد که افراد با دستور العملها یا چیزی شبیه به آن در این کار موفق شوند. اما قطعاً نوعی نشانه گذاری اسکیما در اینجا مورد نیاز است.
2- موضوعات روشن و واضح
بنابراین اساساً گوگل ممکن است روی موضوعات وسیعی که مورد علاقه شما هم هست بسیار تأکید کند و سایتهایی که به نظرتان خوب و مفید است و حتی مقالاتی که بنظرتان جالب است جزو یکی از همین موضوعات باشد.
به عنوان مثال، وبلاگ moz در Google Discover بسیار خوب عمل میکند. فکر کنیم دلیلش این باشد که سئوی واضح و روشنی دارد و واقعاً بد نیست مقاله ای در وبلاگ Moz را به کسی که به سئوی سایت علاقمند است، پیشنهاد کند.
3- ارزش هر کلیک
پس نوشتن عنوان جذاب ارزشمند است و صرفاً یک تگ عنوان نیست که همیشه برای سئو از آن استفاده میکردید و یا عنوان Open Graph نیست، که برای بهینه سازی رسانه های اجتماعی از آن استفاده کنید، بلکه بخشی از نشانه گذاری اسکیماست. پس دارای تیتر است و نباید بیش از 110 کاراکتر باشد یعنی ایده آل آن همین است. تصویر هم دارد و عرض این تصویر باید 1200 پیکسل باشد و دوباره در آن به نشانه گذاری اسکیما اشاره شده است. باز هم، میتواند راهی مهم برای دریافت کلیک بیشتری باشد.
4- سرعت
باورهای غلط از گوگل دیسکاور
1- AMP
اما صفحات AMP قطعاً یک الزام نیست. در واقع برخی از سایتها با صفحات کندتر حتی بهتر کار میکنند.
2- لینک سازی
3- نمودار یا گراف دانش
اما این امکان دیگر وجود ندارد. در هر صورت، سایتهایی را دیده ایم که بسیار خوب عمل میکنند در حالی که نه تنها لینکهای بسیار کمی دارند، بلکه به عنوان یک نام تجاری، یک سایت یا حتی به عنوان یک نهاد نیز در نمودار دانش نیستند. بنابراین آنچه فکر میکنیم این است که احتمالاً تلاش میشود تا نام تجاری شما در گراف دانش نشان داده شود. این مورد قطعاً چیزی نیست که برای شما الزام بسیار سختی باشد تا اینکه بتوانید آن را به نحو احسن در گوگل دیسکاور اجرا کنید.
اندازه گیری میزان موفقیت گوگل دیسکاور
گام بعدی که احتمالاً میخواهید در مورد آن فکر کنید این است که در واقع وقتی گوگل دیسکاور خود را بهینه سازی میکنید، بقیه موارد چگونه پیش میرود، چگونه میزان عملکرد خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید دائماً آن را تکرار و یا بهتر کنید.در حال حاضر متأسفانه این امر کمی مشکل است. دقیقترین منبع داده ای که لازم دارید همان سرچ کنسول گوگل است. درست مشابه Google News، اگر ترافیک گوگل دیسکاور را دارید، یک زبانه اضافی در کنسول جستجوی گوگل ظاهر میشود که ترافیک دیسکاور خود را جدای از ترافیک جستجوی وب شما یا ترافیک Google News به شما نشان میدهد.
باز هم، Google News فقط در صورتی ظاهر میشود که ترافیک آن را دریافت کنید. بدیهی است، داده های گوگل سرچ کنسول ایده آل نیستند و محدودیتهایی نیز دارند که با داده های سایر کانالهای شما مقداری متفاوت است. این داده ها حتی ممکن است با داده های حاصل از گوگل آنالیتیکس هم مرتبط نباشد. اما اگر بخواهید این مورد را در جایی مانند گوگل آنالیتیکس عیب یابی کنید، بسیار مشکل است.
اگر مقاله هایی را پیدا کنید که طبق گوگل سرچ کنسول فقط ترافیک دیسکاور را دریافت کنند، با این کار هیچ ترافیکی در جستجوی وب وجود نخواهد داشت، جز ترافیک Discover که آن را دریافت میکنید.
قبلاً راههایی وجود داشت که از طریق اشتباه تایپی در ارجاعی که Google Discover ارسال میکرد، ثبت میشد. متأسفانه، دیگر اینطور نیست و این قابلیت دیگر در دسترس نیست.
بنابراین آنچه شما تمایل دارید مشاهده کنید این است که ترافیک گوگل دیسکاور بیشتر به صورت ترافیک ارگانیک ظاهر شود، که به نوعی با سایر داده های ارگانیک شما نیز ترکیب شده باشد.