ساب دامین و ساب فولدر : کدام یک برای سئوی سایت بهتر است؟
- تاریخ :
- دسته بندی : سئو سایت / خدمات سئو سایت
- بـازدید : 304
- نظـرات : 0
- نـویسنده : مدیریت
ساب دامین یا ساب فولدر ؟
بحث درباره این سوال همیشه بین سئوکاران وجود داشته است. برخی از آنها معتقدند که ساب فولدرها برای سئو بهتر هستند و بر استفاده از آن پافشاری میکنند. این یک افسانه است که معمولا مبتنی بر مطالعات قدیمی است.
گوگل در این باره نیز اظهارنظرهایی کرده است. به عنوان مثال مت کات3 در سال ۲۰۱۲ گفته است که:
«این دو تقریبا معادل یکدیگر هستند. توصیه من بر این است که از هرکدام که بر حسب تنظیمات، نوع 4CMS استفاده شده و… برای شما سادهتر است استفاده کنید. هر دوی اینها بر روی یک دامنه قرار میگیرند و سوال اصلی این است که استفاده از کدامیک برای شما آسانتر است. هرکدام که شما را خوشحالتر میکند از همان استفاده کنید.»
به نظر میرسد که این دو با وضوح هرچه تمامتر مطلب را منتقل کردهاند. با این حال هنوز هم برخی سئوکاران علیه آن دلایلی میآورند.
اما ظاهرا احمقانه به نظر میرسد که بگوییم یکی بهتر از دیگری است. اگر بخواهیم وارد جزئیات فنی نشویم، میتوان گفت که هر دو مسیر (چپ یا راست بودن نسبت به دامنه) در اغلب سیستمهای مدرن، مجازی هستند و معنای آن این است که به یک جای واقعی در سرور اشاره ندارند. شما میتوانید نام آنها و همچنین لوکیشن آنها در ساختار URL را به سرعت تغییر دهید.
شما میتوانید ساب دامین را به سرعت به ساب فولدر تغییر دهید بدون اینکه نیاز باشد چیز دیگری را تغییر دهید.
پس چرا افرادی باید فکر کنند که این دو با هم تفاوتهای زیادی دارند؟
بسیاری از سئوکاران معتقدند که ساب دامین به عنوان یک دامنه مجزا محسوب میشود، اما حقیقت ماجرا پیچیدهتر است.
هر شخصی که از ساب دامینها به عنوان بخش اصلی سایت خود استفاده کند درست همان رفتاری را با این ساب دامینها میکند که با ساب فولدرها میکند و آنها را یکی در نظر میگیرد. اما اگر شما با ساب دامینهای خود به عنوان بخشی از سایت اصلی خود نگاه نکنید (و لینکهای داخلی بین این دو برقرار نشود) احتمالا از نظر موتورهای جستجو نیز این دو دامنه مجزا محسوب میشوند.
در زمانهای گذشته ساب دامینها میتوانستند به عنوان یک سایت دیگر در نتایج جستجو حاضر شوند و این میتوانست شانس شما را برای دیده شدن بیشتر کند. بسیاری از افراد سئوکار نیز از این ترفند استفاده میکردند. با این حال گوگل این خلاء را در یکی از بهروزرسانیهای قدیمی خود پر کرد.
امروزه ساب دامینها به عنوان بخشی از یک سایت در نظر گرفته میشوند البته اگر آنها به عنوان بخشی از آن سایت نشان داده شوند. حتی ابزارهای بررسی لینکهای سایت نیز لینکهایی که به ساب دامینها داده شده است را به عنوان سایت لینک نشان میدهند.
مطالعه موردی مقایسه ساب دامین و ساب فولدر در سئو
بسیاری از مطالعات موردی نشان میدهند که ساب فولدرها بهتر از ساب دامینها هستند اما میتوان گفت این اتفاق معمولا زمانی میافتد که تغییرات دیگری نیز در سایت اتفاق افتاده باشد.به عنوان مثال در تصویر زیر میزان ترافیک یک سایت را در طول زمان میبینیم که هنگام مهاجرت از ساب دامین به ساب فولدر نیز تغییر خاصی اتفاق نیافتاده است. تنها زمانی شاهد ایجاد ترافیک بیشتری هستیم که آنها شروع به تولید بیشتر محتوا در سایت خود کردند.
مورد دوم در مورد سایت Github است. این سایت نیز ابتدا از ساب فولدر به ساب دامین و سپس کلا دامنه خود را تغییر داد. میزانی از افت ترافیک را در هنگام این تغییرات مشاهده میکنیم اما تغییرات دیگری نیز در این حین انجام شده است و به راحتی نمیتوان گفت که این تغییرات بر اثر تغییر در URL است.
چرا هنگام تغییر ساب دامین به ساب فولدر یا برعکس ممکن است تغییر میزان ترافیک را داشته باشیم؟
برخی اتفاقات ممکن است باعث شود که مردم باور کنند ایجاد تغییرات در این دو میتواند تاثیراتی در ترافیک و سئوی سایت داشته باشد.
سیگنال های موقتی هنگام تغییرات
وقتی که صفحات جدیدی ایجاد میشوند یا انتقال مییابند، گوگل ممکن است سیگنالهایی موقتی را از فولدر یا سایتی که در آن واقع شدهاند به آنها اختصاص دهد چون هنوز دقیقا نمیداند که چگونه باید به این صفحه رتبه بدهد. این موضوع ممکن است هنگام تغییرات از ساب دامین به ساب فولدر نیز باعث دیده شدن برخی نوسانات موقتی شود تا اینکه این تغییرات تثبیت شود.
ردیابی و اندازه گیری مشکلات
هنگام بررسی و اندازهگیری ترافیک سایت ممکن است به علت مشکلات عدم تحلیل درست، عدهای فکر کنند که ساب دامین با ساب فولدر متفاوت است. اما ممکن است تنظیمات مربوط به ساب دامین را به درستی انجام نداده باشید و به همین دلیل در مقایسه دچار مشکل شوید. یا اینکه مثلا ساب فولدر را در یک فصل کمفروش در نظر بگیرید و آن را با ساب دامین در فصل پرفروش محصولات مقایسه کنید. همه اینها میتوانند باعث شود تصور کنید که این دو با هم متفاوت هستند. بنابراین باید هنگام مقایسه عوامل و تغییرات دیگر را هم در نظر بگیرید.
صفحات بلاک شده و یا ایندکس نشده
اگر برخی صفحات را بلاک کنید به طوری که نتوان آن را کراول6 و ایندکس کرد دیگر سیگنالها به درستی به گوگل منتقل نخواهد شد و افت ترافیک را شاهد خواهید بود. اما این عامل را هم هنگام مقایسه باید در نظر بگیرید.
تغییر در پلتفرم و بازطراحی
وقتی که طراحی یا پلتفرم سایت خود را تغییر میدهید، خیلی چیزها عوض میشوند. تکنولوژی، سرعت، عناوین صفحه، تغییرات در URL و…که باید در مقایسه خود اینها را نیز مد نظر داشته باشید.
تغییرات لینکهای داخلی
گاهی ممکن است سایت خود را از ساب دامینی که هیچ لینکی بین آن و دامنه اصلی نبوده است به ساب فولدر تغییر دهید. و در این حالت چون فولدر با دامنه اصلی لینک سازی داشته است شاهد بهبود وضعیت خواهید بود.
محتوای حذف شده یا بهروز شده
تغییرات در محتوا به این معنی است که ترافیک نیز احتمالا تغییر میکند. اگر محتوایی که ترافیک دارد را حذف کنید ترافیک شما نیز افت پیدا خواهد کرد.
کلمات کلیدی :
طراحی سایت, سئو سایت, تولید محتوا سایت, سئو سایت رشت, طراحی سایت رشت, آموزش سئو سایت, آموزش سئو اینستاگرام, آموزش سئو