موثرترین روش سئو سایت چیست ؟ راهنمای جامع بهینهسازی سایت
سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization یا search Experience Optimization است. عبارت اول به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. اما با توجه به اینکه ما در واقع تجربه مشتریان را اپتیمایز می کنیم عبارت دوم نیز به عنوان تعریفی دیگر از سئو ارائه شد.
SEO مجموع تمام فرایندهایی است که در داخل و خارج سایت انجام می شود تا ربات ها وخرنده های گوگل شناخت بهتری از سایت داشته باشند و در نتیجه سایت در رتبه های برتر گوگل نمایش داده شود. در این مطلب میخواهیم مفصل به آموزش سئو بپردازیم.
چرا سئو مهم است؟
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید: “اگر روزی بخواهم جنازه ای را مخفی کنم، آن را در صفحه ی دوم نتایح گوگل میگذارم!”
واقعیت این است که سایتهایی که در هنگام جستجوی یک عبارت در صفحه ی اول نتایج و به ویژه جزو پنج یافته ی برتر ظاهر میشوند، بیشترین نرخ کلیک را دارند و ترافیک بالایی جذب میکنند. طبق تحقیقات انجام شده، سهم سایت های نمایش داده شده در صفحه اول حدود 90 درصد است که بیش از 30 درصد آن سهم سایتی میشود که در رتبه اول قرار دارد.
از طرفی، ترافیک سئو (که به عنوان ترافیک ارگانیک نیز شناخته میشود) “رایگان” است و گوگل برای نمایش صفحه شما و هدایت کاربر به آن هزینه ای دریافت نمیکند.
البته سایتهایی نیز وجود دارند که با پرداخت هزینه به گوگل از سرویس تبلیغ این شرکت استفاده کرده و محتوای خود را بالاتر از محتوای سایرین نمایش میدهد اما این سایتها با نماد Ad در سمت چپ قابل شناسایی هستند و در این مقاله درموردشان بحث نمیکینم، اما اگر میخواهید بیشتر درمورد آن بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله گوگل ادز ما را بخوانید.
فرض کنید شما عبارت “بهترین کافه در تهران” را جستجو میکنید. اولین نتایج، شانس بیشتری برای دیده شدن و انتخاب شدن توسط شما را دارند و احتمالا به آنها بصورت ناخودآگاه بیشتر اعتماد میکنید. پس سایتهای بالاتر ترافیک بیشتری میگیرند، اعتماد و اعتبار مشتریان را جلب میکنند و همه ی اینها باعث “رشد” کسب و کارشان میشود، که هدف نهایی است.
در ادامه به جزییات بیشتری درباره این موضوع خواهیم پرداخت.
موتورجستجو چگونه کار میکند؟
شهر بزرگی را درنظر بگیرید که هزاران خانه در آن وجود دارد. ویژگی این خانه ها این است که دیوارهایشان به هم مرتبطند و عنکبوت هایی از طریق این سوراخها از اتاقی به اتاق دیگر در رفت و آمدند و اطلاعات مختلف را جمع آوری میکنند.
این شهر، همان فضای اینترنت است و وبسایتها و صفحات آنها مانند خانههایی هستند که هر یک چند اتاق دارند و هر سوراخ در دیوار به منزله ی یک لینک است. اما اجازه بدهید درمورد عنکبوت ها بیشتر توضیح بدهم.
خزنده های وب (web crawlers) که به آنها عنکبوت یا اسپایدر هم میگویند، ربات های اینترنتی هستند که در میان صفحات مختلف میخزند و آنها را بر اساس شاخص های مختلف، مرتب میکنند. رباتهای خزنده گوگل هنگامی که به یک سایت میرسند با استفاده از نقشه ی سایت (site map) یا فایل robot.txt بطور سازماندهیشده در سراسر صفحات حرکت میکنند و مفهوم مطالب، مرتبط بودنشان، اعتبار هر صفحه، کدهای سایت، سرعت، لینکها و دهها مورد دیگر را بررسی و امتیازبندی میکنند. درواقع آنچه در صفحه ی نتایج جستجو به کاربر نمایش داده میشود، حاصل جستجو همان لحظه ی گوگل نیست، بلکه نتیجه آخرین ارزشگذاری (indexing) این رباتهاست.
خارقالعاده است، نه؟
درواقع گوگل محتوای وب را سازماندهی میکند تا بتواند بهترین پاسخگو و راهگشای سوالات و مشکلات کاربرانش باشد و در این راه اعتبار محتواها، سرعت صفحات، امنیت و حتی سازگاری قالب سایت با مرورگر کاربر را نیز درنظر میگیرد.
عوامل مهم موثر بر SEO:
سئو داخلی یا On-page SEO
به تمامی فرآیندهای بهینهسازی داخلی سایت، که به منظور کسب رتبه بالاتر در نتایج موتور های جستجو انجام می گیرد سئو داخلی یا سئو آن پیج میگویند. سئو داخلی کاملا تحت کنترل شما است و به همین دلیل یکی از اولین قدمها برای بهینهسازی وبسایت به شمار میرود.
برای فهم بیشتر، این عوامل را به سه بخش کلی تقسیم میکنیم:
1. سئو فنی یا سئو تکنیکال
سئوی فنی خوب، بدین معنی است که گوگل مطالب شما را به راحتی پیدا کند و بتواند محتوای شما را به سادگی درک و هضم کند. سئو تکنیکال تماما در مورد کیفیت زیرساختهایی است که محتوای شما در آنها ارائه میشود. طی تجربیاتی که در سئو سایتها داشتهام، عدم توجه به سئو تکنیکال در آغاز فعالیت سایت باعث هزینه و دردسرهای زیادی در ادامه فعالیت سایت میشود. سئو تکنیکال آنچنان مهم است که یک اشتباه بهظاهر ساده در آن میتواند بهای زیادی برای کسبوکارتان داشته باشد. از این جهت توصیه میکنیم که در ابتدای ساخت سایت از برنامهنویسهایی ماهر استفاده کنید و حتما از یک سئوکار مشورت بگیرید.
• قابلیت خزش یا crawlability
آیا رباتهای گوگل میتوانند در سایت من بخزند؟اگر گوگل نتواند به محتوای شما دسترسی پیدا نکند، نمی تواند آن را در نتایج خود نمایش دهد. موارد مختلفی وجود دارند که مانع خزیدن گوگل در صفحه سایت شما میشوند. فایلی به نام robots.txt وجود دارد که میتوانید با ایجاد تغییراتی در آن به گوگل اجازه دسترسی یا عدم دسترسی به صفحات خاص سایت خود را بدهید. یکی از موانع دیگر برای خزیدن گوگل، داشتن صفحه paywall یا صفحه ورود به سیستم است. گوگل نمیتواند به آن صفحات دسترسی داشته باشد و بنابراین از محتوای آن نیز بی اطلاع است.
• معماری خوب و کد باکیفیت
آیا گوگل محتوای سایت مرا درک میکند؟گوگل به کد تمیز و ساختار مرتب نیاز دارد تا بتواند محتوای شما را هضم کند و برخی از زبانهای برنامه نویسی را بهتر از سایرین درک میکند. پس معماری سایت شما و به طور خاصتر، کد نویسی آن میبایست تمیز، استاندارد و سبک باشد.
– اگر خودتان برنامه نویس هستید از راهنماییهای گوگل در این زمینه در Google Developers استفاده کنید.
– اگر با برنامهنویسی آشنایی ندارید، صرفا مراقب باشید که از چه CMS و بعد از چه قالبی برای سایت خود استفاده میکنید. از بهینه بودنش برای سئو اطمینان حاصل کنید.
• امنیت سایت بر اساس پروتکل SSL
HTTPS مخفف Hyper Text Transfer Protocol است.
وقتی آدرس سایت شما با HTTPS شروع میشود، به این معناست که ارتباط امنی بین سیستم کاربر و سایت برقرار است و اشخاص غیر به اطلاعات کاربران (از جمله ایمیل، رمزها، و…) دسترسی ندارند. این موضوع در چند سال اخیر و به خصوص برای فروشگاههای اینترنتی مهمتر شده است. از سال 2014 استفاده از آن برای گوگل در ارجحیت قرار گرفت بطوریکه کاربران هنگام ورود به سایتی که از HTTP استفاده میکند از طرف گوگل هشدار امنیتی دریافت میکنند و ممکن است از ورود به آن منصرف شوند!
اعتبار و سن دامنه
نکته دیگری که درمورد ارتباط سئو و دامنه باید به آن توجه داشته باشید، سن دامنه است. درواقعیت، سن دامنه جزو فاکتورهایی نیست که گوگل الگوریتم خاصی برای آن تعیین کرده باشد ولی در عمل و طبق تجربه بنظر میرسد که در صورتیکه همه عوامل دیگر موثر بر سئو برای دو وبسایت یکسان باشند، صفحه ای با دامنه قدیمی تر رتبه بالاتری در صفحه نتایح کسب میکند.
نام دامنه هم در صوتی که منطبق بر حوزه کاری باشد میتواند روی سئو موثر باشد.
• سرعت صفحات (site speed)
هیچکس دوست ندارد انتظار بکشد! مخصوصا از زمانی که کاربران موبایل وارد دنیای اینترنت شدند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد. گوگل این را میداند و با ابزارهای خود همواره سرعت صفحات را میسنجد تا کاربران را به صفحهای که سریعتر بارگیری شود بفرستد.پس اطمینان حاصل کنید که تمامی صفحات سایت شما به سرعت (زیر 4 ثانیه) بارگیری میشوند، حتی اگر سرعت اینترنت کاربران ایدهآل نباشد!
• نقشه سایت (site map)
Site map فایلیست به فرمت XML که حاوی تمام آدرسهای شماست و به رباتهای گوگل کمک میکند که هوشمندانهتر عمل کنند. با کمک این فایل میتوانید فرایند crawling را تسریع کنید و حتی صفحاتتان را اولویتبندی کنید (مثلا از گوگل بخواهید که فلان دستهبندی را دو روز یک بار ایندکس کند). البته اگر لینکهای داخلی درست و حسابی داشته باشید و برخی صفحات سایت ایزوله نباشند، عنکبوتهای گوگل بدون وجود نقشه سایت هم میتوانند به صفحات آن دسترسی داشته باشند و سئو سایت دستخوش تغییرات زیادی نمیشود.
در این موارد، وجود نقشه سایت خیلی به شما کمک میکند:
1. سایت های بزرگ با صفحات زیاد و محتوای غیرمتنی فراوان
2. وجود صفحات ایزوله که لینکدهی مناسبی با سایر صفحات ندارند.
3. سایتهای خبری که هرلحظه بروزرسانی میشوند.
4. سایتهای جدید که هنوز لینکهای خارجی ندارند.
• فایل robot.txt
اگر مطمئنید sitemap توسط رباتهای گوگل چک شده ولی هنوز index سایت چیزی نیست که انتظارش را داشتید،احتمالا باید به یک فایل پشت صحنه ی دیگر به نام robot.txt نگاهی بیندازید. این فایل درواقع گایدلاینهایی برای عنکبوت های گوگل است و به آنها آموزش میدهد که چگونه در سایت بخزند، و کدام صفحات باید از گوگل پنهان شوند.
• آدرس سایت (URLs)
آدرسهای URL صفحات داخلی وبسایت شما باید از یک منطق برخوردار بوده و ساده باشند. بهتر است برای داشتن ساختار مناسب URL وبسایت خود ابتدا یک درختواره از سایتتان تجسم کنید. محتوای سایتتان به چه صورتهایی قرار است تقسیم شود؟ معمولا برای سایتهای خبری و مجلهای، این درختواره مجسم میشود: صفحه اصلی> دسته بندی > مقاله
یا برای فروشگاه اینترنتی به این شکل: هوم پیج > دسته محصول > محصول
بعد از یافتن ساختار مناسب برای چینش محتواهای سایت، در انتخاب URL دقت کنید که از نظر معنایی با کلمه کلیدی اصلی صفحه تفاهم داشته باشد.
برای مثال URL صفحات دی ام برد را بررسی کوتاهی کنیم: این مطلب در رابطه با سئو است و موضوع آن سئو چیست میباشد. پس آدرس این صفحه https://dmboard.media/seo/what-is-seo/ است. پس از دامنه وبسایت دستهبندی این مطلب آمده (با علامت / قبل و بعد از آن) و سپس معادل انگلیسی مطلب به زبان انگلیسی.
چند نکته ساده ولی کاربردی:
پیشنهاد میکنیم آدرسهای URL با حروف انگلیسی باشد تا هنگام کپی و اشتراک گذاری کاربران، User friendly تر باشد (پیرامون این موضوع اختلاف نظر است).
در URL از آندرلاین و حروف بزرگ استفاده نکنید.
برای انتقال سایت از HTTP به HTTPS یا موارد دیگر، URL را تغییر ندهید (این کار به اعتبار سایت شما لطمه میزند) بلکه از کدهای redirection یا تغییر مسیر استفاده کنید که ترافیک ارگانیک سایت فعلی شما به صفحه جدید منتقل شود بدون اینکه تغییرات برای کاربران محسوس باشد.
• محتوای تکراری (duplicate content)
گوگل به محتوای منحصر به فرد را معتبر میداند و به محتوای تکراری امتیاز منفی میدهد. طبق جدیدترین آپدیتها، شما نمیتوانید سر عنکبوتها را با تغییرات جزیی و قرار دادن کلمات مترادف شیره بمالید!
البته گاهی بدون اینکه مطالب واقعا کپی باشند ممکن است محتوای تکراری داشته باشید. چطور؟ باید بدانید که برای گوگل، یک صفحه با چند URL متفاوت (مثل صفحه ی خانه)، تفاوتی با چند آدرس با یک محتوای یکسان ندارد. باید برای Home page خود چارهای بیابید!
• دادههای ساختاریافته و نشانه گذاری اسکیما
فرض کنید گوگل یک زبان مادری دارد که در پشت صحنه بدون اینکه کاربران وبسایت ببینند، میتوانید با آن زبان برخی مفاهیم را برایش توضیح دهید. مثلا برایش مشخص کنید که کلمه شیر در این متن به معنای نوشیدنی است نه سلطان جنگل! نشانهگذاری Schema حاصل همکاری گوگل، یاهو، بینگ و yandex است و رایج ترین نوع نشانه گذاری داده هاست.
همینطور به کمک این نشانه گذاری میتوانید اطلاعاتی را در اختیار گوگل قرار دهید که آن را به صورت rich snippet در صفحه ی نتایج به نمایش درآورد که تاثیر بهسزایی در نرخ کلیک دارد.
• سازگاری با موبایل (mobile friendliness)
وبسایت شما و محتوای آن باید به گونهای باشد که کاربران موبایل برای مشاهده آنها دچار مشکل نشوند. امروزه، اکثر جستجوهای گوگل به وسیله تلفنهای همراه صورت میگیرد، بنابراین قابلیت استفاده در تلفن همراه تأثیر عمدهای در رتبه بندی دارد.
احتمالا با سایتهایی مواجه شده اید که هنگام باز کردن در موبایل ساختارشان به هم میریزد، برخی مطالب پنهان میشوند و یا دکمهها و لینکها آنقدر کوچک هستند که کلیک کردن بدون موس دشوار است! واکنش شما چیست؟ احتمالا از سایت خارج شده و به دنبال صفحه ای بهتر میروید که برای کاربران موبایل بهینه شده باشد.
به همین دلیل امروزه گوگل سایتهایی که در ابتدا برای موبایل طراحی شده اند و بعد برای دسکتاپ بهینه شده باشند را در اولویت قرار میدهد (mobile first index). برای اینکه بفهمید وبسایت شما چقدر برای کاربران موبایل بهینه شده، کافیست روی این لینک کلیک کنید
• کدهای وضعیت (status codes)
وقتی که روی آدرس یک صفحه کلیک میکنید، ابتدا مرورگر شما برای سرور آن سایت یک درخواست دسترسی میفرستد. هر صفحه در وبسایت شما یک کد وضعیت دارد که به مرورگر شما و عنکبوتهای گوگل میگوید باید انتظار چه چیزی را در ادامه داشته باشند.
کدهای 5xx مربوط به خطای سرور هستند و یعنی نه مرورگر و نه خزنده های گوگل نمیتوانند به صفحه ی موردنظر دسترسی داشته باشند.
کدهای 4xx مربوط خطای مشتری هستند و یعنی درخواست مشکل دارد. (در اینجا مشتری یا client همان browser شماست) .
کدهای 3xx به این معنی اند که صفحه موردنظر بصورت موقتی یا دایمی به آدرس دیگری منتقل شده.
و در انتها، کدهای 2xx یعنی همه چیز رو به راه است، خزنده های گوگل میتوانند کارشان را انحام دهند و از طرفی مرورگرها میتوانند محتوای آن صفحه را به کاربر نمایش دهند.
برای مثال، کد 404 که آشناترین کد برای کاربران است، یعنی صفحه ی مورد نظر موجود نیست.
۲- محتوا
به عمل بهینه کردن محتوا و کد HTML به منظور ارائه شفاف محتوا، هدف و اطلاعات هر صفحه، سئو محتوا یا content optimization گفته میشود.
محتوای بهینه شده
چطور محتوایی تولید کنیم که برای SEO بهینه باشد؟
رمز این کار یک جمله است: برای مخاطبان بنویسید، نه برای موتورهای جستجو! این اصل در اکثر مطالب با موضوع آموزش سئو نادیده گرفته میشود، پس توجه داشته باشید که اصرار بیش از حد روی رعایت موارد فنی و قواعد و اصول، ما را از تولید محتوای کاربردی و باب میل مخاطب دور نکند.
چرا؟ چون هدف گوگل، پیدا کردن بهترین پاسخ برای نمایش به کاربران است، و اگر بهترین پاسخ را شما با محتوای عالی در وبسایت خود داده باشید، مشکلی باقی نمیماند! با استفاده از الگوریتم مرغ مگسخوار، گوگل سعی دارد به جای تمرکز بر روی عین کلمات و حتی کلمات مترادف، مفهومی که در ذهن کاربر است را متوجه شود و تجربه کاربری عالی را به او عرضه کند.
متن نوشته شده باید خوانا باشد و بصورت مناسبی پاراگراف بندی شده باشد که خواننده را تا انتهای مطلب خسته نکند.
جستجوی کلمات کلیدی
یکی از اولین مراحل برای سئو محتوایی این است که بصورت دقیق و شفاف بدانید در حوزه شما چه کلماتی ارزش هدفگذاری دارند و کدام یک بیشترین حجم سرچ مرتبط را به خود اختصاص میدهد.
چرا تحقیق درمورد کلمات کلیدی اهمیت دارد؟
چون کسب رتبه ی اول در صفحه نتایج برای کلماتی که هیچکس به دنبالشان نیست، کار ساده ایست، و البته بیهوده! شما باید با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، در جذب ترافیک ارگانیک با سایر وبسایتها رقابت کنید و این کلمات باید ارزشش را داشته باشند.
بر اساس تعداد کلمات و طول عبارات کلیدی، حجم جستجو و رقابت متغیر است. مثلا کسب رتبه ی خوب در کلمه “ماشین” خیلی سخت تر از عبارت “ماشین کارکرده پلاک کرمانشاه” است. در مورد دوم حجم جستجو کمتر است ولی شاهد رقابت کمتری نیز هستیم و البته ااگر شما یک نمایشگاه ماشین در آن شهر دارید، احتمال اینکه مشتریان بالقوه کسب و کار شما عبارت دوم را سرچ کنند و به سایت شما برسند، بیشتر است.
برای تحقیقات کلمات کلیدی، ابزارهای مختلفی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید و مناسبترین کلمات کلیدی ولیه، ثانویه و جایگزین را بیابید. در مقاله های دیگر به تفصیل در مورد این ابزار ها گفته ایم.
پس بسیار مهم است که بدانید هر صفحه از وبسایت شما قرار است دقیقا برای چه کلمه یا عبارتی SEO شود چون با این کار تعیین میکنید که در آن صفحه میخواهید پذیرای چه کسانی از طریق صفحه جستجو گوگل باشید.
• عنوان (title)
سئو محتوا
این همان نوشته ی آبی رنگی است که به عنوان گزینه های پیش روی کاربر نمایش داده میشوند و از اهمیت فوق العاده ای در سِئو برخوردار است، پس باید در انتخاب آن دقت کنید.عنوان نقش مهمی در جلب توجه کاربر دارد و مهم است که در این قسمت از کلمات کلیدی استفاده شود و متقاعدکننده باشد.
عنوان های فرعی (H1, H2,…) هم در SEO اهمیت دارند و بهتر است شامل کلمات کلیدی فرعی باشند.
• توضیحات متا (metadiscription)
در تصویر مشخص است که متاتایتل و متادیسکریپشن چه هستند. این قسمت به صورت مستقیم روی رتبه سایت اثر نمیگذارند ولی کیفیت آن مستقیما با نرخ کلیک یاclick through rate مرتبط است. شما میخواهید کاربر را متقاعد کنید که بین ده لینکی که در صفحه میبیند، وارد سایت شما شود. به جذاب و گویا بودن آن اهمیت دهید و توضیحات مفید و دقیقی در این قسمت ارائه دهید.
• طول مطلب
طبق الگوریتم پاندا، محتوای طولانی ارزشمندتر است چون بیشتر در مطالب عمیق میشود.عدد خاصی را نمیتوان برای تعداد کلمات محتوا به عنوان وحی منزل اعلام کرد. صرفا تجربه ثابت کرده که عمدتا محتواهایی که بالای ۲۰۰۰ کلمه هستند نتایج بسیار بهتری گرفتهاند. اما این به خاطر صرفا طولانی بودن محتوا نیست. دلیل اصلی موفقیتشان ارائه محتوای کامل و اغنای مخاطب است. پس بهتر است محتوای شما علاوه بر کیفیت، از ۴۰۰ کلمه حتما بیشتر و چه بهتر که بالای ۲۰۰۰ کلمه باشد.
• محتوای غنی از تصویر، ویدئو، پادکست
محتوای متنی طولانی میتواند خسته کننده باشد. بسیاری از افراد این روزها ترجیح میدهند پاسخ سوالات خود را در قالب تصاویر، اینفوگرافی، ویدیو، پادکست و… بیابند. گوگل هم صرفا به دنبال محتوای متنی نیست و وبسایتها را تشویق به استفاده از دیگر قالبهای رسانه مانند تصاویر، صداها و ویدئوها میکند. البته که محتوای چندرسانه ای که در وبسایت استفاده میکنید بر سئو تاثیر دارد و باید بهینه شده باشد.
برای سئو کردن محتوای غیرمتنی، مراقب باشید که فرمت آن متناسب با پلتفرم باشد.
حجم کم و بهینه شده برای وب باعث میشود سرعت لود سایت که خود فاکتور مهمی در SEO است کاهش نیابد.
نامی که برای فایل تصویری انتخاب میکنید، توصیفی و ترجیحا حاوی کلمات کلیدی باشد و Alt tag مناسب داشته باشد که در قسمت جستجو تصاویر گوگل (image search) نمایش داده شود و ترافیک ارگانیک جذب کند.
محتوای قوی
• تازگی و بهروز بودن
دسته ی کمی از مطالب هستند که هیچگاه نیاز به بروزرسانی نداشته باشند (مثلا مقاله ای در توصیف یک واقعه ی تاریخی). ولی به روزرسانی مرتب سایت و افزودن مطالب جدید، به سایت شما اعتبار میبخشد و ترافیک ارگانیک را زنده نگه میدارد.
• دکمه هایی برای انتشار سریع مطالب در شبکههای اجتماعی
این مورد به صورت مستقیم روی رتبه یک وب سایت موثر نیست اما طبق تحقیقات، محتواهایی که زیاد به اشتراک گذاشته میشوند به چشم کاربرانی که تصادفا با آن برخورد کرده اند قابل اعتمادترند.
پس سعی کنید کلیدهایی برای اشتراک سریع و مستقیم محتوا با شبکه های اجتماعی طراحی کنید و اتفاقا آنها را جلوی چشم مخاطب قرار دهید! این کلیدها، در شمار لینک ها قرار نمیگیرند ولی باعث میشوند محتوای شما در طولانیی مدت به مخاطبان بیشتری معرفی شود. مخصوصا اگر شانس این را داشته باشید که یک رهبر فکری یا اینفلونسر محتوای شما را به اشتراک بگذارد، احتمالا مخاطبان جدید زیادی پیدا خواهید کرد.
۳- لینک های داخلی
به کمک لینکهای داخلی میتوانید یک ارتباط مناسب بین مطالب ایجاد کنید.
پیش تر به اهمیت استفاده از لینک های داخلی برای کمک به خزنده های گوگل پرداختیم. به علاوه، این لینک ها به ارائه مطالب مرتبط پیرامون یک موضوع کمک میکنند و مخاطب درصورت نیاز به محتوای بیشتر، ناامید نمیشود و مدت بیشتری در سایت شما باقی میماند و این برای گوگل نشانه ی مفید و کاربردی بودن وبسایت شماست.
سئو خارجی (off page SEO)
به مجموعه اقداماتی که خارج از مرزهای سایت و به منظور بهبود وضعیت آن در صفحه نتایج، صورت میگیرد، سئوی خارجی یا سئو آف پیج گفته میشود. اصلیترین بخش در سئو خارجی، لینکسازی است.
بک لینک ها
لینکها باارزشترین علامت مرتبط بودن یک محتوا هستند و برای اینکه اهمیتش را بدانید باید بگویم بدون لینک سازی، انگار تقریبا هیچ کاری برای سِئو سایت نکرده اید!
در گذشته اهمیت تعداد لینکهای خارجی برای گوگل آنقدر مهم بود که انگار برای دیده شدن در صفحه ی اول نتایج، در بازی “کی بیشتر از همه لینک دارد” شرکت کرده اید!
تا اینکه در سال 2012، گوگل آپدیتی برای الگوریتمی بسیار قوی منتشر کرد که آن را با نام پنگوئن (Penguin) میشناسیم. هدف آن از بین بردن “تقلب در لینکها” بود. با این الگوریتم بازی عوض شد. این بار فقط لینک هایی به نظر گوگل باارزش حساب میشدند که از سایتهای معتبر، پرترافیک و البته در متنی با موضوع مرتبط باشند و حوزه کاری آنها به شما مربوط باشد. حنی دامنه پیجهایی که به شما لینک میدهند نیز اهمیت دارد، مثلا دامنه .edu یا به عبارتی گوگل میخواهد اطمینان پیدا کند که محتوای شما آنقدر خوب است که واقعا ارزش لینک دادن دارد! هرچقدر لینکی از این ایدهآل دورتر باشد، امتیاز کمتری میگیرد و به رتبهبندی کمکی نمیکند. تا جایی که لینک های اسپم در سایتهای غیرمرتبط یا در کامنت ها، حتی امتیاز منفی دارد و اگر نوک پیکان چنین لینکهایی به سمت سایت شماست باید هرچه سریعتر به فکر حذف آنها باشید.
کسب لینک از سایتهای مرتبط و معتبر، به گوگل نشان میدهد که محتوای شما محبوب، ارزشمند و مورد اعتماد است. اگر لینکهای خارجی را “رای” در نظر بگیریم، انگار افراد از طریق وب سایتها و رسانههای اجتماعی خود به محتوای شما لینک میدهند و رای بیشتر به معنای استقبال بیشتر است. اینها سیگنالهایی بسیار قوی به گوگل هستند که ثابت میکنند محتوای شما گزینه خوبی برای پیشنهاد به کاربران در یک کلمه ی کلیدی خاص است.
اما چطور میتوانیم از سایتهای دیگر لینک های باکیفیت کسب کنیم؟
توجه داشته باشید، اولین عاملی که باید در نظر بگیرید، مرتبط بودن منبع موردنظر با حوزه فعالیت شما است. به عنوان دومین عامل باید میزان اعتبار آن را بررسی کنید و در سومین عامل نیز محبوبیت و میزان ترافیک آن دارای اهمیت است.
این کارسخت است، اما شدنی و بسیار مهم، و باید در اولویت قرار بگیرد. برای برقراری ارتباط با افراد، ایجاد روابط با آنها و در نهایت متقاعدکردنشان برای لینک دادن به محتوای شما، باید حوصله زیادی به خرج دهید.
در بهترین حالت، محتوای باکیفیت شما بدون هیچ تلاشی از طرف خودتان به خاطر ارزشمند و کاربردیبودن لینکهایی کسب میکند. افراد (صاحبان وبسایت، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان، طرفداران شما و…) به مطالب شما لینک خواهند داد؛ چون آن را منبعی مناسب برای مخاطبان خود میدانند.
وبلاگنویسی به عنوان مهمان، اسپانسر شدن، و پیشنهاد برای جایگزین کردن لینک های غیرفعال سایتها (broken links) نیز از موارد دیگری هستند که به شما کمک میکنند لینک های خوبی بگیرید و از رتبه گوگل بالاتری برخوردار شوید. البته روشهای دیگری هم هستند که تحت عنوان سئو کلاه سیاه شناخته میشوند و شامل مجموعه اقداماتی برای ترفیع رتبه سایت هستند که با قوانین گوگل مطابقت ندارد و درصورتی که ربات های گوگل متوجه شوند که از این روش ها برای یک وبسایت استفاده میشود سریعا آن را جریمه میکنند و به قعر نتایج جستجو فرستاده میشوید. برای مثال: کسب لینک از طریق مزرعه لینک، اسپم لینک در قسمت کامنت سایت های دیگر و خرید و فروش لینک. در مقاله ای دیگر به تفصیل درمورد لینک های خوب و لینک های بد از نظر گوگل خواهم نوشت.
متوجه شدید؟ پس رپورتاژ درواقع یک گزارش یا مطلب مفید است که با هدف تبلیغات غیرمستقیم وبسایت شما، در سایت های معتبر دیگر قرار داده میشود و علاوه بر این که میتواند منجر به افزایش فروش شود، به عنوان یک یا چند بک لینک قوی عمل میکند که اگر درست و به جا استفاده شود، ممکن است از چشم موتورهای جستجو در امان بماند.
فعالیت در شبکه های اجتماعی
آیا رسانههای اجتماعی بخشی از سئو هستند؟
اینکه فعالیت در شبکههای اجتماعی از جمله لایک، کامنت و اشتراکگذاری به طور مستقیم به رتبهبندی کمک میکند یا خیر، مشخص نیست اما میدانیم که گوگل مطالب بسیاری را در اکثر شبکههای اجتماعی به وسیله خزندههای خود زیرنظر دارد و بررسی میکند.
اشتراکگذاری محتوا در پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی (مخصوصا توییتر و فیسبوک) و حواشی پیرامون محتوای شما، سیگنالی قوی برای گوگل است که این محتوا مفید بوده و به همین علت از آن استقبال شده است. بنابراین گوگل در هنگام نمایش مفیدترین راهحل برای حل مشکلات کاربران خود، محتوای شما را نیز پیشنهاد میدهد.
از طرفی، فعالیت در شبکههای اجتماعی در کسب شهرت، اعتبار و آگاهی از برند نقش به سزایی دارند. با گذشت زمان، رسانههای اجتماعی شما تبدیل به یک کانال عالی برای حفظ ارتباط با مخاطبان، بهبود دسترسی و توزیع مطالبی میشود که تولید کردهاید. در کنار همه اینها استفاده از سوشال سیگنال مناسب اعتبار دامنه شما را افزایش میدهد. گفته میشود گرفتن سوشال سیگنال از گوگل پلاس نسبت به سایر شبکه های اج نماعی ارزش وزنی بیشتری دارد (به همان دلیلی که یوتیوب برای گوگل از سایر پلتفرمهای اشتراک ویدیو ارزشمندتر است!)
در این مقاله سعی بر آن بود که به سوال “سئو چیست” و تا حد امکان پاسخ داده شود. به عنوان آخرین نکته باید توجه داشته باشید که اجرای هیچ یک از این موارد به تنهایی عملکرد استراتژی سئو شما را متحول نمیکند. تمام عناصری که در بالا توضیح داده شد، تنها در کنار هم موثر واقع میشوند و درنهایت رتبه یک سایت افزایش یا کاهش می یابد.